Sähköpyöriin on olemassa monenlaisia akkuja, joilla kaikilla on erilaiset ominaisuudet ja kustannukset niin kertahankintana kuin pidemmällä aikavälillä. Tässä artikkelissa koetamme hieman avata eri vaihtoehtoja, niiden hyviä ja huonoja puolia, sekä kerromme hieman tarkemmin mitä sähköpyöräakun ostamisessa kannattaa ottaa huomioon. 
Kaikki Greencyclen myymät akut ovat yksinomaan sähköpyöräkäyttöön tarkoitettuja, kokonaisvaltaisesti laadukkaita, luotettavia, kevyitä ja pitkäikäisiä Litiumakkuja. Valikoimiimme kuuluu runsaasti erilaisia ja eri tehoisia akkuja, jotta jokaiseen pyörään löytyy paras mahdollinen virtalähde.


1.Yleistä akuistamme

1.1 Akkujen komponentit

2. Yleistä tietoa Litiumakkujen laatueroista

2.1 Akun elinikään vaikuttavat seikat

3.Väärennetyt akut markkinoilla

3.1 Mistä tunnistaa huonon / väärennetyn akun?

4. Erilaiset akkukemiat

4.1 NMC eli LiNiCoMn2

4.2 LiFePO4

4.3 LiPo

4.3 Lyijy / geeliakku


5.Myymämme akkumallit

*Tarakka-akku

*Runkoakku A-malli

*Runkoakku B-malli

*Sammakkoakku

*LiFePO4 tarakka-akku (poistunut valikoimista)


1. Kaikki myymämme akut ovat vuosien kokemuksen, sekä laajan testauksen tuloksena kasattuja laatuakkuja. Lähtökohtana akkumalliemme valinnalle on ollut tinkimättön laatu. Akku on sähköpyörän kallein yksittäinen osa, joten on tärkeää että akku toimii pitkään ja luotettavasti. Siksi olemme tehneet valtavasti työtä, jotta voimme tarjota asiakkaillemme vain parasta. Akun elinikään ja luotettavuuteen vaikuttaa pääasiassa komponenttien laatu, akun valmituksessa käytetyt menetelmät, sekä se, miten akkua käytetään, säilytetään ja ladataan.

1.1 Komponentteina kaikissa akuissamme käytetään parhaita saatavilla olevia osia. Tärkempiä akkujen komponenteista on akun kennot ja suojapiiri. Kennoina käytämme ainoastaan laajasti eri testien testivoittajakennoja. Kennojen lisäksi myös akun suojapiiri on erittäin tärkeä osa akkua. Vuosien testaustyön tuloksena akuissamme käytetään nyt ainoastaan parhaita löytämiämme suojapiirejä. Myös akun valmistuksessa käytetyt menetelmät, työn laatu ja laadunvalvonta on erittäin tärkeää. Siksi jokainen akkumme käy läpi monivaiheisen laadunvalvontaprosessin, jotta varmistutaan että akku on kaikinpuolin niin laadukas ja luotettava kuin se vain voi olla.

2. Moni akku päältä kaunis: Internernetistä löytyy paljon sähköpyörän akkuja, jotka voivat näyttää päällisin puolin samalle kuin myymämme akut. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat  samoja akkuja. Laadukas Litiumakku on pitkäikäinen, turvallinen ja luotettava. Mitä heikompilaatuisista osista akku on kasattu, sitä lyhyempi sen elinikä on. Myös akun kasaamisessa käytetty työnjälki vaikuttaa merkittävästi akun ominaisuuksiin, elinikään, luotettavuuteen ja turvallisuuteen. Heikkolaatuinen akku on myös toimintasäteeltään ja teholtaan huomattavasti heikompi vastaavaan laatuakkuun verrattuna. Pahimmillaan heikkolaatuinen akku voi jopa aiheuttaa vaaratilanteen ja tulipalo.

Huonolaatuisimmat Lithiumakut alkavat menettämään varauskykyään jopa muutaman kuukauden käytön jälkeen. Sensijaan parhaat Lithiumakut voivat kestää noin 2-4 vuotta käyttöä, jonka jälkeen ne alkavat pikkihiljaa menettämään varauskykyään. Komponenttien, sekä akun kasausvaiheen työnlaadusta riippuu se, miten nopeasti varauskyvyn heikkeneminen tapahtuu. Esimerkiksi halpavalmistettu akku voi toimia täydellä kapasiteelilla vain muutamia kuukausia, jonka jälkeen se voi ruveta menettämään varauskykyään jopa 10-25% kuukaudessa, kun taas laadukkaista komponenteista kasattu akku voi toimia useamman vuoden täydellä kapasiteetilla, ja elinkaarensa loppupuolella heikentyä vain n.1-2% kuukaudessa.

2.1 Akkujen elinikä ilmoitetaan usein latauskertoina. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että joka kerta kun akku ladataan, menettää se yhden latauskerran. Akkua ei siis tarvitse, eikä kannatakaan ajaa aina ihan tyhjäksi ja ladata sitten aivan täyteen, jotta latauskertoja kuluisi mahdollisimman vähän. Tarkemmin akun eliniän tai latauskerrat voisi ilmaista siten, että akku pystyy latautumaan määrän X tuntia elinkaarensa aikana riippumatta siitä, montako kertaa akku laitetaan lataukseen. Myös akun ikä vaikuttaa akun kykyyn ottaa varausta vastaan. Laadukkaan Lithiumakun keskimääräinen elinikä on n.3-6vuotta ja mm. akun kennojen kemia vaikuttaa siihen kuinka monta tuntia akkua voidaan ladata, kunnes se rupeaa menettämään varaustehoaan. Myös akun käyttämättömyys voi vaikuttaa akun elinikään. Vaikka akkua ei käyttäisi kertaakaan ja antaisi sen vain seisoa varastossa käyttämättömänä, menettää se silti hiljalleen varauskykyään. Huonolaatuiset tai väärennetyillä kenoilla kasatut Lithiumakut voivat ruveta menettämään varauskykyään jo muutaman kuukauden jälkeen, kun laadukkailla akulla varauskyvyn heikkenemiseen voi mennä vuosia.  Siksi epäilyttävän halpa akku on yleensä eliniältään huono ja sen luotettavuus myös kärsii kun osien tai työn laadusta tingitään.

Suurimmat akun elinikään, toimintasäteeseen ja tehoon vaikuttavat tekijät on akun laatu sekä komponenttien että työnlaadun suhteen, sekä miten akkua käytetään ja kohdellaan. Myös akun laturilla on vaikutusta akun elinikään. Akkua tulee ladata aina ainostaan akun mukana toimitetulla laturilla, sillä muunlainen laturi voi vahingoittaa akkua ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaratilanteen. Omalla toiminnalla voi siis myös vaikuttaa merkittävästi akun elinikään. Akkujemme mukana toimitetaan aina ohjeet kuinka akkua tulisi käyttää ja miten sen eliniän voi maksimoida. Ohjeet löytyvät myös sivuiltamme kohdasta ohjeet. Opettele käyttämään akkua oikein, jotta sen elinikä olisi mahdollisimman hyvä.Ohjeet löytyvät myös sivuiltamme kohdasta ohjeet. Opettele käyttämään akkua oikein, jotta sen elinikä olisi mahdollisimman hyvä.

3. Vuosien kokemuksen perusteella olemme huomanneet, että suurin osa internetissä myytävistä akuista ei sisällä sitä mitä luvataan. Usein niin komponenteissa, kuin työn laadussakin on tingitty... Omien, vuosien  mittaisen kokemuksiemme ja testiemme sekä erinäisten ulkopuolisten testaajien tekemien selvitysten perusteella on arvioitu, että jopa 80% markkinoilla olevista akkukennoista on ns. kopiokennoja. Kopiokennot on poikkeuksetta teholtaan, käyttöiältään ja kaikilta ominaisuuksiltaan huonommat kuin laadukkaat ja tunnetun kennovalmistajan aidot kennot.

Usein kopiokennot on laadukkaan ja tunnetun valmistajan hylkäämiä kennoja, jotka eivät ole läpäisseet valmistajan laatuvaatimuksia. Kopioakkujen valmistajat yleensä ostavat näitä "B-luokan kennoja" tunnetulta valmistajalta isoissa erissä ja näistä kennoista kasattuja akkuja markkinoidaan samoilla, tai joskus jopa paremmilla ominaisuuksilla kuin alkuperäinen kennovalmistaja. Tämä ei tietenkään pidä koskaan paikkaansa.

Sekä omien, että monien muiden puolueettomien tutkimusten mukaan tämän hetken parhaat, tehokkaimmat ja pitkäikäisimmät kennot valmistaa Samsung ja Panasonic. Molempien valmistajien käyttämät 18650 -kennot ovat alan edelläkävijöitä kaikin puolin. Niiden teho/painosuhde, koko, elinikä sekä luotettavuus on markkinoiden parasta. Siksi käytämme pääasiassa vain näiden tunnettujen valmistajien kennoja akuissamme. Tehokkaimmat Panasonic -akkumme käyttävät samoja kennoja kuin Amerikkalainen sähköautovalmistaja Tesla.

3.1 Mistä sitten tunnistaa, että onko akku laadukas vai ei? Tilatessa ulkomailta, tai myyjältä joka ei ole perehtynyt myymiensä akkujen komponentteihin ja osien/työn laatuun, tavallinen kotikäyttäjä ei välttämättä tunnista heikkolaatuista "kopioakkua" päällisin puolin mistään. Myyjäkään ei välttämättä edes tiedä myyvänsä kopioakkuja, jos ei ole perehtynyt asiaan kunnolla ja varmistanut henkilökohtaisesti että akuissa käytetään aina ainoastaan tunnetun valmistajan A-luokan kennoja. Olemme kehittäneet muutaman nyrkkisäännön, josta voi päätellä edes jotain akun laadusta. Nämä ovat aina kuitenkin suuntaa-antavia:

*Hinta: Kun akussa käytetään laadukkaita komponentteja ja se kasataan alusta asti asianmukaisissa olosuhteissa ja ammattitaidolla, voidaan karkeasti ottaen sanoa että halvimmillaan kunnollisen Litiumakun voi saada ostettua n.1e/Wh. Esim. 36V / 12Ah akussa on 432Wh, joten jos olet ostamassa 36V 12Ah akkua, jonka hinta on alle 432e, niin on erittäin todennäköistä että akku ei sisällä aitoja laatukennoja ja laadukasta suojapiiriä, vaikka niin mainostettaisiin.

*Takuu: Tyypillisesti Litiumakuille annetaan 0-24kk takuu. Jos akussa on 0-6kk takuuaika, kannattaa akku ehdottomasti jättää ostamatta. Jos takuuaika on 6-12kk, on se yleensä merkki siitä, että komponenttien laadusta on tingitty ja mm. akun elinikä ei välttämättä ole hirveän pitkä. 12-18kk takuuaika antaisi viitteitä, että akku saattaa jo olla kohtalaisen hyvä ja sellaisen ostamista voi jo harkita, mikäli myyjä on luotettava. Parhaille akuille annetaan yleensä 24kk takuu. Tämä kertoo, että akun myyjä/valmistaja luottaa että akku on laadukas ja varovasti voidaan olettaa, että akku on kasattu laadukkaista komponenteista oikeissa olosuhteissa. Takuuajan lisäksi kannattaa tarkastaa akun takuuehdot. Varsinkin ulkomailta tilattaessa voi tulla yllättävän kalliiksi, jos akku joudutaan lähettämään myyjälle tutkittavaksi/korjattavaksi. Toimituskulut joutuu monesti maksamaan itse!

3.2 Mistä tiedän, että Greencycleltä ostettu akku ei sitten ole väärennetty tai kasattu huonolaatuisista osista? Olemme tutkineet akkuja, niiden kennoja sekä muita osia vuosikaudet. Olemme vuosien saatossa saaneet akkuja testattavaksi yli kymmeneltä valmistajalta ja tutkineet ja mitanneet ne tarkoin. Lähes kaikissa koettamissamme akuissa on ollut joko merkkivalmistajan B-luokan kennot, tai sitten kennoina on ollut jotain täysin merkittömiä kennoja, joiden alkuperästä ei ole mitään tietoa. Sama koskee akun muita komponentteja. Kaikki akkumme käyvät läpi monivaiheisen laadunvalvontaprosessin, jotta niiden laatu ja turvallisuus voidan taata. Kaikki akkumme myös testataan ennen asiakkaalle toimittamista.

Käymme säännöllisesti henkilökohtaisesti tarkastamassa ja varmistamassa, että akkujemme valmistusprosessissa käytetään vain niitä kennoja mitä kussakin akussa tulee käyttää. Sama koskee myös muita akun komponentteja. Samalla varmistamme, että yhteistyökumppanimme toimivat eettisesti ja kohtelevat työntekijöitään hyvin, sekä huolehtivat omalta osaltaan ympäristökuormituksen minimoimisesta. Valmistajallamme on yli 10 vuoden kokemus sähköpyörien akkujen kasaamisesta ja heidänkin kunnia-asia on valmistaa vain virheettömiä akkuja parhaista saatavilla olevista osista. He ovat myös investoineet paljon tuotantotiloihin, sillä akut tulee kasata lähes laboratoriomaisissa olosuhteissa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että maksamme akuistamme hieman enemmän kuin mitä maksaisimme jostain vastaavannäköisistä akuista, joiden laatua ja alkuperäisyyttä emme voi taata tai varmistaa. Haluamme kuitenkin tarjota asiakkaillemme vain parasta saatavlla olevaa laatua, jotta tuotteemme olisivat mahdollisimman pitkäikäisiä. Pidemmällä aikavälillä laadukas akku tulee edullisemmaksi pidemmän eliniän johdosta ja samalla akkujen luotettavuus on huippuluokkaa.

4. Litiumakkuja on useita erilaisia ja niiden ominaisuudet riippuvat niissä käytetyistä anodi ja katodi -materiaaleista, eli lyhyemmin akkukemiasta.

4.1 NMC: Sähköpyöräkäyttöön paras akkukemia on tällä hetkellä Litium-Nikkeli-Mangaani-Koboltti, eli LiNiCoMn2 eli lyhyemmin NCM. NCM akku on kevyt, tehokas, ja turvallinen. Lisäksi NMC akun elinikää on saatu parannettua merkittävästi viimevuosina mm. kehittyneen kennojen suojapiirin ja laturin ansiosta. Siksi NMC on tällä hetkellä paras akkukemia sähköpyörien akuissa ja kaikissa akuissamme käytetään nykyään NMC akkukemiaa.

4.2 LiFePO4: LiFePO4 akkuja käytetään jonkinverran myös sähköpyöräkäytössä. Niiden etuna oli pitkä elinikä, mutta viimevuosina kehittyneen NMC akkukemian myötä alkaa NMC ja LiFePO4 olla hyvin lähellä toisiaan eliniän suhteen. Huonoina puolina LiFePO4 akuissa on niiden suhteellisesti suurempi paino, sekä pienempi teho. Samankokoinen NMC akku on jopa 20% kevyempi kuin vastaava LiFePO4 akku. LiFePO4 akut eivät myöskään ole kovin tehokkaita purkuvirraltaan, joten ne eivät välttämättä jaksa antaa riittävästi virtaa, etenkään tehokkaammille moottoreille. Hyvänä puolena LiFePO4 akuissa on, että niiden valmistuksessa ei käytetä lainkaan ympäristölle haitallisia raskasmetalleja. Tosin vastuullinen kennovalmistaja huolehtii asiallisesti oman ympäristökuormituksensa minimoimisesta, oli kyseessä sitten mikä akkukemia tahansa.

4.3 LiPo: LiPo -akut ovat tuttuja etenkin RC -harrastajien keskuudessa, ja niihin LiPo akut soveltuvat hyvin tehon ja keveydensä puolesta. LiPo -kennot voidaan muotoilla esim. tyynyn muotoisiksi ja LiPo -akku on purkuvirraltaan ja painoltaan hyvä. Sähköpyöräkäytössä LiPo -akku ei kuitenkaan ole kovin hyvä, sillä useista kennoista pitää kasata yksi iso akkupaketti. Tällöin koko akkupaketin lataaminen on työlästä, sillä jokainen kenno/kennosarja pitää yleensä ladata erikseen. LiPo akku on myös kohtalaisen epävakaa ja kun niitä niputetaan iso määrä yhteen pakettiin, niin pienikin kasaamisvirhe voi aiheuttaa akkupaketin räjähtämisen. Huonosti kasattu akkupaketti voi myös vioittua pyörän tärinästä, aiheuttaen räjähdysvaaran. LiPo akkujen elinikä on myös sieltä huonoimmasta päästä, joten pidemmällä aikavälillä LiPo akku tulee kalliimmaksi kuin esim. laadukas NMC akku

4.4 Lyijy / geeliakku: Lyijy ja/tai geeliakun hyvänä puolena on niiden hyvä saatavuus ja suhteellisen edullinen hinta. Siihen ne hyvät puolet sitten loppuivatkin. Riittävän iso lyijyakku sähköpyörälle voi painaa kymmeniä kiloja, jopa tuplasti enemmän kuin itse pyörä moottoreineen. Tämä luonnollisesti heikentää merkittävästi pyörän käsiteltävyyttä ja ilman sähköjä ajaminen on lisääntyneen painon vuoksi jopa mahdotonta. Lyijyakun kapasiteetti / käytössä oleva energiamäärä sähköpyöräkäytössä on myös hyvin heikko, joka tarkoittaa että edes kohtuullisen toimintasäteen saavuttamiseksi tarvitaan painava akusto. Lisääntynyt paino vaikuttaa myös toimintasäteeseen, eli mitä pidemmälle lyijyakulla haluaisi päästä, sen isompi ja painavampi akuston pitäisi olla ja sen enemmän lisääntynyt paino pienentää toimintasädettä. Lyijyakun elinikä on myös erittäin huono. Yleensä jo noin sadan latauskerran jälkeen akku alkaa menettämään varauskykyään, kun kunnollinen Lithiumakku kestää tuhansia latauskertoja. Nyrkkisääntönä voi pitää, että lyijyakku on eliniältään noin 10 kertaa lyhyempi kuin laadukas Lithiumakku.

Jos kuitenkin on aivan välttämätöntä käyttää lyijyakkua, niin tulee ehdottomasti käyttää suljettua lyijyakkua/hyytelöakkua. Esim. tavallinen auton akku sisältää akkuhappoa ja jos pyörällä esim. kaatuu tai kolaroi, niin akkuhappoa ei todellakaan halua lentävän itsensä tai kenenkään muun päälle.



Ostamalla akun meiltä, varmistat että akkusi on kasattu asianmukaisesti ja vain laadukkaista osista.

5.Myymämme akkumallit:


Samsung tarakka-akku (NCM)

undefined

Samsung tarakka-akku on ollut suosituin akkumme siitä saakka kun se valikoimiimme tuli, eikä suotta. Se on erittäin helppokäyttöinen, tehokas ja luotettava. Tarakka-akun mukana toimitetaan akulle tarkoitettu tarakkateline, jonka sisään akku työnnetään. Akku lukitaan telineeseensä. Tarakan päälinen osa jää vapaaksi tavarankuljetusta varten. Telineessä on virtaterminaali, jonka ansiosta mihinkään johtoihin ei tarvitse koskea lainkaan akkua irroitettaessa tai takaisin pyörään laitettaessa. Siksi tarakka-akku on helppo viedä sisälle lataukseen tai säilytykseen. Akkua voi ladata myös sen ollessa paikoillaan pyörässä.  Akun takaosassa on kirkas ja virtaviivainen Led -takavalo ja heijastin, sekä akun varaustilan ilmaisin. Akun virtaterminaalin sisään saa asennettua 250w Greencycle muunnossarjan ohjausyksikön, joten 250w sarjaa käytettäessä asennuksesta tulee erittäin siisti ja huomaamaton.

36V 12Ah mallissa käytetään laadukkaita ja tehokkaita Samsungin valmistamia 22F/29E 18650 -kennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä.

36V 15Ah mallissa käytetään Panasonicin 18650 -tehokennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä.

48V 12Ah mallissa käytetään Panasonicin 18650 -tehokennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä.



Tarakka-akkua on saatavana 36V 12Ah / 36V 15Ah sekä 48V 12Ah malleina

Millaiseen pyörään tarakka-akku sopii parhaiten?

Tarakka-akku sopii parhaiten tavallisiin naisten ja miesten kaupunki/maantiepyöriin, joissa on jo tehtaalla asennettu tarakka, joka voidaan poistaa ja korvata akulle tarkoitetulla tarakkatelineellä.

Huom. Tarakka-akkua ei suositella täysjoustopyöriin, sillä tarakkateline asennetaan kiinteästi takahaarukan kiinnityspisteisiin, sekä satulan alla oleviin tarakan kiinnityspisteisiin. Näin tarakan kiinnitys on erittäin tukeva ja jämerä, mutta täysjoustopyörässä tarakka ei pääse elämään pyörän joustojen mukaan. Täysjoustopyöräänkin tarakan voi asentaa, mutta silloin suosittelemme käytettävän erillisiä kumityynyjä tarakan ja rungon kiinnityspisteiden välissä, jotta tarakka pääsee "elämään" pyörän liikkeiden mukaan.

Akun mitat: 365x157x55 mm (pituus x leveys x korkeus)

Akun painot: 36V / 12Ah=3.2kg

  36V / 15Ah= 3.4kg

  48V / 12Ah = 3.4Kg

Tarakka-akuilla on 24kk takuu.




Samsung/Panasonic runkoakku, A -malli (NCM):

undefinedRunkoakkua on saatavana 2 eri mallia, A -malli ja B -malli. Runkoakku asennetaan nimensä mukaisesti pyörän runkoon, yleensä juomapullotelineen kiinnikkeisiin. Runkoakku on helppo asentaa ja se on myöskin erittäin helppokäyttöinen. Runkoon asennetaan akulle teline, jossa on samassa virtaterminaali. Akku kiinnitetään ja lukitaan telineeseensä, eikä mihinkään johtoihin tarvitse koskea lainkaan akkua irroitettaessa tai takaisin pyörään laitettaessa. Siksi runkoakku on helppo viedä sisälle lataukseen tai säilytykseen. Akkua voi ladata myös sen ollessa paikoillaan pyörässä.

Runkoakussa on erillinen usb -portti, josta voi kätevästi ladata esim. kännykän, tabletin tai muun usb -laitteen. Usb terminaalista voi myös ottaa virran esim. valikoimamme usb -tehovalaisimelle. Latauspistoke ja varaustilan ilmaisin on akun kyljessä. Toisella kyljellä on lukka ja akun päävirtakatkaisin.

Uutuutena runkoakkuun on saatavana telakka, jonka sisään on rakennettu 250w Greencycle -muunnossarjan ohjausyksikkö. Tämän ansiosta 250w sarjan asentaminen runkoakun kanssa onnistuu nyt erittäin siististi ja huomaamattomasti, eikä pyörään jää näkyville mitään ylimääräistä.

36V 9Ah mallissa käytetään hyväksi havaittuja Kiinalaisvalmisteisia kennoja ja normaalia suojapiiriä

36V 12Ah mallissa käytetään laadukkaita ja tehokkaita Samsungin valmistamia 22F/29E 18650 -kennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä. Suojapiirissä mm. kennojen tasapainotusominaisuus.

36V 15Ah mallissa käytetään Panasonicin 18650 -tehokennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä. Suojapiirissä mm. kennojen tasapainotusominaisuus ja sisäinen lämpötilanvalvonta.

48V 12Ah mallissa käytetään Panasonicin 18650 -tehokennoja ja markkinajohtajan luotettavaa suojapiiriä. Suojapiirissä mm. kennojen tasapainotusominaisuus ja sisäinen lämpötilanvalvonta.


A- mallin runkoakkua on saatavana 36V 9Ah / 36V 12Ah / 36V 15Ah mallina, sekä 48V 12Ah mallina.

runkoakun-asennusmitat.jpg

Kaikki nämä mallit soveltuvat 250w Greencycle muunnossarjoille. 36V 15Ah malli sopii erityisen hyvin 500w Greencycle muunnossarjan kaveriksi, sillä tästä 15Ah akusta saadaan maksimaalinen purkuvirta ja siten normaalia enemmän vääntöä ja suorituskykyä 500w moottorista. 9Ah mallia ei suositella käytettäväksi 500w Greencycle muunnossarjan kanssa.

Millaiseen pyörään runkoakku sopii parhaiten?

Runkoakku sopii yleensä parhaiten maasto ja hybridipyöriin, joissa on riittävän tilava runkokolmio ja runkokolmion sisällä kiinnityspisteet juomapullon telineelle. Katso viereinen kuva, jossa kerrotaan runkokolmion mitat jotta akun mahtuu asentamaan. Pääsääntöisesti runkoakku kiinnitetään juomapullon telineen kiinnitysreikiin. Erikseen on saatavana Greencyclen kehittämää yleismallista kiinnityspantaa, jolla runkoakku saadaan kiinnitettyä lähes mihin tahansa runkoputkeen riittävän tukevasti.

Akun mitat: 360x90x125 mm (pituus x leveys x korkeus)

Akun painot:   36V / 9Ah = 2.9Kg

36V / 12Ah=3.2kg

     36V / 15Ah= 3.4kg

     48V / 12Ah = 3.4Kg


Kaikilla runkoakuillamme on nyt 24kk takuu (Poislukien 9Ah malli)


UUTUUS! Panasonic runkoakku, B-malli (NMC)


Runkoakku-B-malli-p.jpg


B-mallin runkoakku otettiin valikoimiin vuonna 2017, sillä A mallin runkoakun kuoret asettavat rajat kuinka iso/tehokas akku kuoriin pystytään rakentamaan. B -mallin kuoret ovat hieman erimuotoiset ja tilavammat, jolloin akkuun saadaan pakattua enemmän kennoja ja sitä kautta kasvatettua akun kapasiteettia. Kaikki B -mallin runkoakut ovat malliston isoimpia akkuja, ja niissä käytetään aina vain Panasonicin tehokennoja ja parhainta suojapiiriä. Asennusperiaate B -mallin runkoakulla on sama kuin A -mallilla. B -mallin runkoakussa päävirtanappi, USB-portti sekä latauspistoke ovat saman kumisen suojakannen alla akun kyljessä. Toisella puolella on varaustilan ilmaisin sekä lukko.

B-mallin runkoakkua on saatavana 36V / 17.4Ah  sekä 48V / 15Ah malleina.

B-mallin runkoakun mitat ja paino:

-Leveys: 8cm

-Pituus: 34cm (sis.telineen)

-Korkeus: 12.7cm

-Paino: 36V / 17.4Ah = 3,9Kg

        48V / 15Ah  =   3,9Kg


Samsung sammakkoakku (NCM)

undefinedSammakkoakku on kevyt, edullinen ja helppokäyttöinen perusakku lyhyemmille matkoille. Samsung sammakkoakussa käytetään Samsungin valmistamia kennoja.

Sammakkoakku kiinnitetään yleensä pyörän satulaputkeen, satulan alle. Sammakkoakku tarvitsee n.15-17cm vapaata tilaa satulaputkessa satulan alla. Siksi sammakkoakku ei sovi pyöriin, joissa satulaa pidetään aivan alhaalla.

250w muunnossarjan ohjausyksikkö mahtuu sammakkoakun kotelon sisään, joten tälläkin akulla saa tehtyä erittäin siistin ja huomaamattoman asennuksen 250w sarjaa käytettäessä.

Samsung -sammakkoakkua on saatavana 36V 9Ah mallina

36V 9Ah Samsung sammakkoakulla on 12kk takuu




LiFePO4 tarakka-akku (LiFePO4)

Huom. LiFePO4 akut on toistaiseksi poistettu valikoimistamme, sillä NMC akut ovat kehittyneet viimevuosina paljon ja niistä löytyvät nykyään lähes kaikki LiFePO4 akkujen hyvät ominaisuudet ja pitkä elinikä, mutta niissä ei ole LiFePO4 akkujen huonoja puolia, joten NMC akkukemia on mielestämme kiistatta tämän hetken paras vaihtoehto sähköpyörän akuksi.

undefined