
GC-E25 - 36V, 250w Etumoottori - Info
GC-E25 - 36V, 250W ETUMOOTTORI

TEKNISIÄ TIETOJA
- Asennusleveys etuhaarukkaan - 100mm (Standardikoko polkupyörissä)
- +/- ~5mm kepampi / leveämpi etuhaarukan asennusleveys on ok
- +/- ~5mm kepampi / leveämpi etuhaarukan asennusleveys on ok
- Moottorin tyyppi - Alennusvaihteellinen, harjaton tasavirtamoottori vapaakytkimellä
- Moottorin käyttöjännite - 36V
- Moottorin nimellisteho - 250W
- (Hetkellinen max. teho ~550-650W)
- (Hetkellinen max. teho ~550-650W)
- Moottorin kierrosalue - 180-290 rpm
- Max. nopeus - 25-30 km/h
- (Riippuu mm. muista sähköpyörän komponenteista, pyörästä, vannekoosta jne..)
- (Riippuu mm. muista sähköpyörän komponenteista, pyörästä, vannekoosta jne..)
- Max. vääntö -36 N.m
- Riippuu mm. muista sähköpyörän komponenteista (yksikkö, akku)
- Riippuu mm. muista sähköpyörän komponenteista (yksikkö, akku)
- Hyötysuhde - >80 %
- Paino - 2.8kg
- Ilman vannetta ja pinnoja
- Ilman vannetta ja pinnoja
- Vannekoot 16", 20", 24", 26" ja 28"
- Ääni <45 db(a)
- Kosteussuojaus IP65
- Certifikaatit CE, RoHS
ASENNUS & ASENNUSVAATIMUKSET
Asennusvaatimukset:
GC-E25-etumoottorisarja on suunniteltu siten, että sen voi asentaa lähes jokaiseen tavalliseen polkupyörään. Jos pyöräsi on tavallinen polkupyörä, saa tämän sarjan asennettua lähes varmasti. Alla listattuna tärkeimmät asennusvaatimukset, sekä joitain usein kysyttyjä kysymyksiä ja niihin vastaukset:

etäisyys toisistaan n.100mm
- Etuhaarukan akselin kiinnityshahlojen etäisyys toisistaan tulee olla n.100mm. Tämä on standardimitta, joka löytyy kaikista tavallisista pyöristä.
- Etuhaarukassa tulee olla avonaiset hahlot etuvanteen
akselille. Nämä löytyvät melkein kaikista pyöristä.
- !Joissain harvoissa uusissa erikoisemmissa pyörissä ei ole avonaisia hahloja, vaan umpinaiset reiät ns. läpiakselille.
- Jos pyörän etunavassa napadynamo tai napajarru, joudutaan se poistamaan uuden moottoroidun vanteen myötä.
- Moottorissa kiinnikkeet jarrulevylle. Sarjan voi asentaa vannejarrulliseen, levyjarrulliseen (vaijeri- sekä hydraulinen), sekä jalkajarrulliseen pyörään.
SAATAVILLA OLEVAT VANNEKOOT E25 -ETUMOOTTORILLE & VANTEELLE SOPIVAT RENGASKOOT
VANNEKOKO | SOPIVAT RENGASKOOT (ISO/ETRTO -merkintätapa) | *TUUMAKOKOINEN Merkintätapa | |
28" | 32-50 - 622 | 28 x 1 5/8 x 1 1/4 - 28 x 2.00 | |
26" | 32-50 - 559 | 26 x 1.35 - 26 x 2.0 | |
24" | 32-47 - 507 | 24 x 1.35 - 24 x 1.75 | |
20" | 32-47 - 406 | 20 x 1.25 - 20 x 1.75 | |
16" | 32-40 - 305 | 16 x 1.5 |
*Huom. Rengasta hankittaessa muunnossarjan vanteelle tulee varmistaa että etenkin renkaan sisähalkaisija on oikea, jotta renkaan saa asennettua muunnossarjan vanteelle.
Varmin tapa varmistaa / hankkia halkaisijaltaan sopivankokoinen rengas muunnossarjan vanteelle on katsoa että renkaassa on taulukossa lihavoituna ja alleviivattuna oleva ISO / ETRTO -merkintätavan mukainen luku (joka ilmoittaa renkaan sisähalkaisijan millimetreinä... Toinen luku kertoo puolestaan renkaan leveyden millimetreinä).
-Esim. 28" polkupyörän renkaita on olemassa (hieman hämmentävästi) muutamalla erilaisella sisähalkaisijalla... mm. 622 & 635 ovat molemmat 28" renkaita, mutta niiden sisähalkaisijat poikkeavat toisistaan.
-Lisäksi rengaskokoja ilmoitetaan ainakin 3 erilaisella tavalla jotka kertovat renkaan koon / mitat.. Yleisesti käytettäviä ilmoitus / merkintätapoja ovat ainakin:
- ISO/ETRTO merkintätapa - Suositeltu oikean rengaskoon varmistamiseksi.
- TUUMAKOKOINEN merkintätapa
- RANSKALAINEN merkintätapa
Esimerkki oikeanlaisesta & vääränlaisesta renkaasta 28" muunnossarjan vanteelle:
-Renkaassa on merkintä 37-622 = Rengas on "oikeankokoinen" 28" rengas, joka sopii 28" muunnossarjan vanteelle... (ko. esimerkin renkaan leveys on siis 37mm ja sisähalkaisija 622mm)
-Renkaassa on vaikkapa merkintä 37-635 = Rengas ei ole sopiva 28" muunnossarjan vanteelle, koska ko. renkaan sisähalkaisija on 635mm, eikä 28" vanteelle vaadittu 622mm.
GC-E25 MOOTTORIN MITTAPIIRRUSTUKSET:

GC MOOTTORIN KOMPONENTEISTA & MATERIAALEISTA:
ALENNUSVAIHDE:
Alennusvaihteen ansiosta moottorista on saatu hyvin kevyt ja
pienikokoinen, mutta samalla kuitenkin riittävän tehokas keventämään
polkeminen kaikissa tilanteissa halutun kevyeksi.
Alennusvaihteen
rattaiden materiaali on tarkoin valikoitu. Materiaalina käytetään
erikoisvalmisteista Nylonia, jonka ansiosta moottorin ääni on hiljainen,
mutta alennusvaihteen käyttöikä on pitkä.
Alennusvaihteen voitelussa käytetään korkealaatuista, materiaaleille sopivaa ja laajan lämpötila-alueen erikoisrasvaa, joka voitelee ja suojaa alennusvaihteen osia pitkään ja tehokkaasti kaikissa lämpötiloissa kireimmistä talvipakkasista kuumimpiin kesäpäiviin.
*Yleisesti markkinoilla olevissa moottoreissa käytetään pääsääntöisesti voiteluaineita jotka eivät välttämättä "toimi" erityisen hyvin etenkään talvella. Pääsääntöisesti markkinoillaolevat moottorit (kuten muutkin sähköpyörän komponentit) on suunniteltu lauhempiin / lämpimämpiin ilmasto-olosuhteisiin.
VAPAAKYTKIN:
Vapaakytkin mahdollistaa moottorin pyörimisen täysin ilman vastusta,
jolloin ajaminen ilman sähköapuakin on kevyttä ja pyörä rullaa
vastuksetta. Alennusvaihteeseen kiinteästi yhdistetty vapaakytkin mahdollistaa kevyen ja pienikokoisen moottorin rakenteen.
MAGNEETIT:
Moottorissa käytetään laadukkaita ja tehokkaita kestomagneetteja, joiden ansiosta
moottori on kokoisekseen hyvin tehokas ja sen käyttöikä pitkä.
KÄÄMITYS:
GC -Napamoottorit käämitetään laadukkalla ja riittävän paksulla kuparilangalla, joka pinnoitetaan erikoislakalla ja nidotaan huolellisesti tiiviiksi paketiksi. Tämä lisää käyttöikää, toimintavarmuutta ja vähentää moottorin "kärähtämisen" riskiä kovassakin rasituksessa.
*Usein monissa markkinoillaolevissa moottoreissa säästetään valmistuskustannuksissa mm. laimentamalla / "jatkamalla" käämilakkaa, joka mm. lisää ongelmariskiä, heikentää moottorin käyttövarmuutta ja voi lyhentää sen käyttöikää.
ANTURIT:
Anturit moottorin sisällä ovat tärkeä osa moottorin ja koko
järjestelmän toimintaa, ja esim. moottorin HALL -anturoinnilla voidaan saada lisättyä moottorin energiatehokkuutta mm. tarkemman moottorinohjausmahdollisuuden ansiosta. Yksi heikkolaatuinen ja/tai hajonnut anturi moottorin sisällä
voi aiheuttaa vaurioita muualle moottoriin / sähköjärjestelmään ja pahimmillaan saada koko järjestelmän / sähköpyörän käyttökelvottomaksi.
GC -moottoreissa käytetään laadukkaita, tarkkoja ja luotettavia antureita.
LAAKERIT:
GC -Napamoottoreissa käytettävät laakerit ovat laadukkaita ja hyvin suojattuja, joka takaa huoltovapaan toiminnan ja pitkän käyttöiän moottorille.
GC -NAPAMOOTTORIT OVAT HUOLTOVAPAITA
Kaikki GC -Napamoottorit ovat hiiliharjattomia tasavirtamoottoreita, joten moottoreissa ei ole kuluvia ja vaihdettavia hiiliä. Moottori on muiltakin osin huoltovapaa, joka tarkoittaa käytännössä sitä ettei moottori vaadi käyttäjältään mitään säännöllisiä "vuosihuoltoja" tms..
Moottoreissa on kuitenkin pyöriviä / liikkuvia / kuluvia osia, joten ne eivät ole ikuisia, vaikka oikein asennettuna, järkevästi käytettynä ja hyvin ylläpidettynä moottori kestääkin hyvänä vuosikausia.
GC -Napamoottoreiden kuluvat osat on kuitenkin vaihdettavissa, joten jos / kun jokin osa / osia on kulunut moottorin sisältä, niin moottori voidaan huoltaa lähes kaikiltaosin.
Huolto kannattaa teetättää suoraan Greencyclen toimesta, jotta varmistutaan että uusittavat osat ovat laadukkaita ja oikeanlaisia, voitelussa (esim. alennusvaihteen Nylon -rattaiden) käytetään oikeanlaisia voiteluaineita, ja että moottori tulee purettua, kasattua ja tiivistettyä kaikinpuolin oikein.
*Huoltovapaus ei tarkoita sitä ettei moottorista tarvitsisi pitää lainkaan minkäänlaista huolta, ja / tai että sitä voi huoletta "rääkätä" ja olettaa sen olevan ikuinen. Moottorin, kuten kaikkien muidenkin polku / sähköpyörien osista on suositeltavaa pitää normaalia ja kohtuullista huolta, eli esim. pitää osat (koskee niin moottoreita, kuin kaikkia muitakin polkupyörän osia) suht.puhtaina, ja esim. suolavedessä ajon jälkeen (talvella / lähellä rannikkoa) on suositeltavaa pyrkiä huuhtelemaan korroosiota ym. aiheuttavia suolavesiä pois.