POLKUTUNNISTIMET GC MUUNNOSSARJOIHIN
Greencycle muunnossarjoihin on saatavana useaa erilaista
polkutunnistinta, jotta kaikkiin poljinkeskiöihin / pyöriin ja käyttötarpeisiin löytyy sopivin ratkaisu.
PERUS -mallin polkuanturin asennus on tukeva ja varmatoiminen, ja se sopii surimpaan osaan pyöristä, ja se kuluu
vakiona GC -napamoottorisarjojen mukana. Aivan kaikkiin pyöriin /
poljinkeskiöihin sitä ei kuitenkaan voida asentaa (esim. ulkoisilla
laakerikupeilla varustettuihin pyöriin)
-Toimiakseen oikein / ollenkaan ja turvallisesti, tulee polkutunnistin asentaa juuri sille puolelle pyörässä jolle se on tarkoitettu asennettavan.
-Magneettikiekko tulee asentaa poljinakseliin oikeinpäin, muutoin moottori saattaa esim. pyöriä ainoastaan taaksepäin poljettaessa.
-Kun tunnistin ja muut osat on asennettu, tulee näytön asetusvalikosta käydä muuttamassa C1 -asetus, jolla "kerrotaan" sähköjärjestelmälle millainen polkutunnistinmalli on asennettuna.*
*C1 -asetus on määritetty oletuksena PERUS -polkutunnistimelle, joten PERUS -tunnistinta käytettäessä C1 -asetusta ei tarvitse erikseen käydä muuttamassa.
**Löydät oikean C1 asetuksen eri anturimallille esim. anturikohtaiselta tietosivulta, tai näytön käyttöohjeesta.. Näytön käyttöohjeessa kerrotaan myös asetusvalikkoon menemisestä ja asetusten muuttamisesta eri näyttömalleilla.
GC -muunnossarjoihin saatavilla olevat polkutunnistimet

Perusmallin polkutunnistin - Kuuluu vakiona GC
-napamoottorisarjoihin | Asennetaan vasemmalle puolelle | 8 -Magneettinen, 1 -osainen magneettikiekko.
PLUSSAT:
-Voidaan asentaa suurimpaan osaan tavallisista poljinkeskiöistä (4 -kantti, BSA
jne)
-Tukeva, varma ja suojaisa asennus ja tunnistimen yksinkertainen rakenne takaavat luotettavan toiminnan ja huoletonta ajoa pitkälle tulevaisuuteen.
-Näytön polkuanturiasetus (C1) valmiiksi määritettynä oikein.
Kerran kunnolla asennettuna anturista / sen toiminnasta ei yleensä tarvitse enää sen jälkeen huolehtia milläänlailla.
MIINUKSET:
-Asentamiseksi pyörän poljinkampi, ja useimmiten poljinkeskiön päätyholkki tulee käyttää irti, jotta tunnistin saadaan asennettua tukevasti puristuksiin päätyholkin ja pyörän rungon väliin. Sinänsä tämä ei ole vaikeaa, mutta asentamiseksi tarvitaan poljinkammen ulosvetäjä, sekä poljinkeskiön irroitustyökalu päätyholkin käyttämiseksi irti
ASENNUS / HUOMIOITA:
*Asennukseen tarvittavat työkalut kuuluvat GC -Sarjojen yhteydessä lisävarusteena saatavaan GC -työkalusarjaan.. Ne voidaan ostaa myös erikseen pyörätarvikeliikkeestä (~10-15€ Kpl)..

HALKI -polkutunnistin - Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan vasemmalle puolelle | 12 magneettinen, 2 -osainen halkaistava magneettikiekko ja pinta-asennuksena asennettava tunnistinosa.
Voidaan asentaa lähes kaikkiin erilaisiin pyöriin.
PLUSSAT:
-Helppo asentaa. Halkaistavan magneettikiekon, ja 2-puolisella teipillä + nippusiteillä runkoputkeen pinta-asennettavan tunnistimen ansiosta asennus onnistuu irroittamatta
poljinkampea tai poljinkeskiötä.
-12 magneettinen kiekko mahdollistaa hieman perusmallia nopeamman reagoinnin polkemiseen / polkemisen lopettamiseen.
MIINUKSET:
-Suurempikokoisen (ja halkaistavan) magneettikiekon, ja pinta-asennuksena asennettavan tunnistimen vuoksi voi olla alttiimpi ulkopuolisille vaurioille (esim. jos pyörä kaatuu, tai poljettaessa jalka lipeää polkimelta ja osuu anturiin tai magneettikiekkoon)
-Voi vaatia toisinaan tunnistinosan ja/tai magneettikiekon suoristelua / kohdistamista, jotta tunnistimen ja kiekon etäisyys ja kohdistus toisiinsa nähden pysyvät sopivina ja polkutunnistus toimii oikein ja pätkimättä yms.
ASENNUS / HUOMIOITA:
-Poljinkammen juuren ja poljinkeskiön väliin pitää jäädä ~3-4mm tilaa akseliin asennettavalle magneettikiekolle.
*Ulkoisilla laakerikupeilla varustettuun pyörään / poljinkeskiöön ei yleensä jää juuri lainkaan tilaa poljinkammen ja pyörän poljinkeskiömuhvin väliin magneettikiekon asentamiseksi, jolloin tulee valita ISO -Polkutunnistin...
-Mikäli poljinkeskiön akseli on normaalia 4-kanttikeskiön akselia selvästi paksumpi, voi magneettikiekon keskireikää joutua suurentamaan hieman (Harvinaista)

HALKI ISO -polkutunnistin -
Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan oikealle
puolelle |12 magneettinen, 2 -osainen halkaistava magneettikiekko isolla keskireiällä ja pinta-asennuksena asennettava tunnistinosa.
Asennus pääasiassa ulkoisilla laakerikupeilla / normaalia paksummalla poljinkeskiön akselilla varustettuihin pyöriin, ja/tai pyöriin joissa poljinkammen ja rungon poljinkeskiömuhvin väliin ei jää tilaa magneettikiekolle..
PLUSSAT:
-Helpohko asentaa, eikä vaadi välttämättä poljinkammen tai keskiön irroitusta (joskin riippuu hieman asennuskohteesta ja asennustavasta).
-Magneettikiekko, ja usein myös tunnistinosa ovat suht. hyvin suojassa etuhammasrattaan takana.
-12 magneettinen kiekko mahdollistaa hieman perusmallia nopeamman reagoinnin
polkemiseen.
MIINUKSET:
-Asennuskohteesta ja tavasta riippuen asennus voi olla ahdas saada tehtyä kunnolla ja tukevasti eturatasta / oikeanpuolesta poljinkampea irroittamatta.
-Voi vaatia useammin kiekon / tunnistimen puhdistamista, jos esim. ketjuja rasvataan ahkerasti / liikaa, jolloin kiekkoon tai tunnistimeen voi päästä kertymään likaa.
-Jos tunnistinosaa joudutaan säätämään / kohdistamaan jos se ei "lue" magneettikiekkoa kunnolla, joka voi olla ahdasta tehdä eturatasta irroittamatta.
ASENNUS / HUOMIOITA:
-Magneettikiekko asennetaan etuhammasrattaan sisäpintaan... Asennus tapahtuu joko mukana tulevan, eturattaaseen pultattavan sovittimen (ja liiman) avulla.. Jos sovitinta ei voida käyttää, magneettikiekon puolikkaat kiinnitetään usein liimaamalla eturattaaseen.
*Liimatessa tulee olla tarkkana että kiekko asennetaan ja pyörii suorassa, ja että kiekon saa pysymään tukevasti paikoillaan niin ettei se pääse tippumaan ajon aikana.

EASY -polkutunnistin -
Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin| Asennetaan vasemmalle / oikealle
puolelle | 1 -osainen rakenne, jossa sekä tunnistin että "magneettikiekko" on rakennettu saman kuoren sisään.
Asennus vain "tavallisiin" 4-kantti / BSA yms. keskiöihin.
PLUSSAT:
-Tupla-anturointi mahdollistaa lähes välittömän reagoinnin polkemiseen
-Siisti ja huomaamaton rakenne
-Asennus on helppo, jos poljinkeskiö on malliltaan oikeanlainen, ja poljinkammen ja keskiömuhvin väliin jää riittävä tila tunnistimen asentamiselle.
-Koska tunnistin ja magneetit ovat kiinteästi yhdessä paketissa, ei tunnistimen / magneettikiekon kohdistusta, tai etäisyyden säätämistä tarvitse tehdä koskaan.
MIINUKSET:
-Voidaan asentaa vain 4-kantti / BSA keskiöihin
-Asennuksessa tulee olla varovainen anturia akseliin työnnettäessä
ASENNUS / HUOMIOITA:
-Voidaan asentaa vain "tavallisiin" 4-kantti yms keskiöihin, joissa keskiön päätyholkissa on 20 koloa / väkästä, ja joissa poljinkammen juuren ja poljinkeskiön väliin jää vähintään 7mm tilaa anturille.
-Asennuksessa tulee olla varovainen anturia akseliin työnnettäessä
*Huom. Anturimallia valittaessa / asennettaessa että vasemmalle ja oikealle puolelle on erikseen erilaiset (mutta täysin samannäköiset) anturit, eikä esim. vasemmalle tarkoitettu anturi toimi oikealle puolelle asennettuna.
**Voi olla mahdollista saada toimimaan "väärälle" puolelle asennettuna muuttamalla näytön asetusvalikosta C1 -asetus ko. anturimallille tarkoituksella väärin.
YLEISTÄ POLKUTUNNISTIMEN ASENNUKSEEN JA KÄYTTÖÖNOTTOON LIITTYVÄÄ HUOMIOITAVAA
-Toimiakseen oikein / ollenkaan ja turvallisesti, tulee polkutunnistin asentaa juuri sille puolelle pyörässä jolle se on tarkoitettu asennettavan.
-Magneettikiekko tulee asentaa poljinakseliin oikeinpäin, muutoin moottori saattaa esim. pyöriä ainoastaan taaksepäin poljettaessa.
-Kun tunnistin ja muut osat on asennettu, tulee näytön asetusvalikosta käydä muuttamassa C1 -asetus, jolla "kerrotaan" sähköjärjestelmälle millainen polkutunnistinmalli on asennettuna.*
*C1 -asetus on määritetty oletuksena PERUS -polkutunnistimelle, joten PERUS -tunnistinta käytettäessä C1 -asetusta ei tarvitse erikseen käydä muuttamassa.
-Polkutunnistimen tulee turvallisuussyistä toimia siten, että moottori lähtee pyörimään vain ainostaan eteenpäin poljettaessa.. Siksi useimmat polkutunnistinmallit on tarkoitettu asennettavaksi vain jommalle kummalle puolelle pyörässä, useimmiten vasemmalle ( eli "ei -ketjujen" puolelle)
Jos tunnistin asennetaan väärälle / eri puolelle kuin se on tarkoitettu asennettavan, tai jos magneettikiekko on asennettu poljinakseliin väärinpäin, voi moottori lähteä pyörimään vain taaksepäin poljettaessa, ja eteenpäin poljettaessa moottori ei lähde pyörimään lainkaan (tai voi pyörähtää eteenpäin poljettaessa hieman satunnaisesti.)
-Näytön asetusvalikon kautta määritetään (C1 -asetus) millainen polkutunnistinmalli on asennettuna.
Koska moottorin tulee lähteä pyörimään aina vain ja ainoastaan eteenpäin poljettaessa, poljintunnistinmalleja on erilaisia ja eri puolelle asennettavana, tulee usein sähköjärjestelmälle "kertoa" millainen / kummalle puolelle asennettava polkutunnistinmalli on asennettuna, jotta polkutunnistus toimii oikein / ollenkaan, ja jottei vahingossakaan pääse syntymään tilannetta jossa moottori lähtisi pyörimään sekä eteen- että taaksepäin poljettaessa.
-
YLEISTÄ SÄHKÖPYÖRÄN POLKUANTUREISTA:
Polkuanturin tarkoitus / tehtävä
Napamoottorisarjoissa käytetään erikseen asennettavaa polkuanturia, joka tunnistaa miten nopeasti ja mihin suuntaan polkimia pyöritetään. Tällaista pyörimisnopeuden tunnistavaa anturia kutsutaan yleisesti myös kadenssitunnistimeksi. Polkuanturi lähettää tietoa polkimien pyörimisnopeudesta moottorin ohjausyksikölle, joka puolestaan pyörittää moottoria polkuanturilta saadun tiedon perusteella. Keskimoottoreissa polkemisen tunnistava anturi on jo valmiiksi rakennettu moottorin sisään.
Polkuanturin rakenne
Polkuanturi koostuu useimmiten kahdesta osasta: Kiinteästi asennettavasta tunnistinosasta, sekä polkimien mukana pyörivästä magneettikiekosta. Kiinteästi asennettu anturi "lukee" polkimien mukana pyörivän magneettikiekon magneetteja ja päättelee sen perusteella polkimien pyörimisnopeuden. On olemassa myös 1 -osaisia polkutunnistimia, joissa pääperiaate on kuitenkin pitkälti samanlainen.
Polkuanturin reagointinopeus
Yleensä mitä enemmän polkuanturin magneettikiekossa on magneetteja,
sen herkempi / nopeampi reagointinopeus voidaan saavuttaa.
Reagointinopeus tarkoittaa käytännössä sitä miten nopeasti moottori
rupeaa vetämään kun polkimia aletaan pyörittämään, ja vastaavasti miten
nopeasti moottorin veto lakkaa kun polkeminen lopetetaan.
Nopea reagointinopeus on tärkeää erityisesti jos pyöräilijällä on esim. polvivamma, eika polvea voi rasittaa.. Tällöin on tärkeää että moottori rupeaa avustamaan ja keventämään nopeasti heti kun polkeminen aloitetaan. Ei voida oletusarvoisesti kuitenkaan sanoa, että mitä nopeampi reagointi, sen parempi. Liian nopea / herkkä reagointi polkemiseen voi aiheuttaa mahdollisesti esim. vaaratilanteen, jossa moottorin lähtee vetämään tahattomasti heti jos/kun polkimia pyöritetään yhtään. Reagointinopeuden on kuitenkin oltava riittävä, jotta liikkeellelähdöistä saadaan miellyttävä ja moottori avustamaan tarpeeksi nopeasti. Toisaalta moottorin vedon ei myöskään tule jäädä päälle pitkäksiaikaa kun polkeminen lopetetaan.
Yleensä 8 magneettinen magneettikiekko tarjoaa riittävän nopean
reagointinopeuden. Joissain tapauksissa jo viisikin magneettia voi olla
tarpeeksi sopivan reagointinopeuden saavuttamiseksi. EASY
-polkuanturissa käytetään tupla-anturointia, joka mahdollistaa erittäin
nopean ja herkän reagoinnin polkemiseen.
GC LCD- sekä GC-Värinäytössä voidaan lisäksi erikseen säätää polkuanturin reagointinopeutta, mikäli se vakiona on liian hidas tai nopea.
YHTEENVETOTAULUKKO ERI POLKUANTURIMALLEISTA
MALLI | ASENNUSPUOLI | SOPIVUUS / SOPIVAT POLJINKESKIÖT | ASENNUSTAPA | PLUSSAT | HUOMIOITAVAA |
---|---|---|---|---|---|
PERUS | Vasen | Sopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin, joissa yleisimmin käytetty 4-Kantti / BSA -Keskiö | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin puristetaan poljinkeskiön päätyholkin ja poljinkeskiön väliin. Magneettikiekko asetetaan akseliin kammen ja keskiön väliin. | Tukeva, varmatoiminen ja pitkäikäinen asennus. | Vaatii
poljinkammen & päätyholkin käyttämistä irti. Tähän tarvitsee poljinkammen ulosvetäjän sekä poljinkeskiön irroitustyökalun. |
HALKI | Vasen | Sopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin ja poljinkeskiöihin. | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen 2-puolisella teipillä + nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko asetetaan poljinakseliin kammen ja poljinkeskiön väliin. | Helppo asentaa, sillä mitään pyörän osia (poljinkampi / poljinkeskiö) ei tarvitse irroittaa asennettaessa. | Herkempi esim. ulkopuolisille vaurioille...Tunnistin / magneettikiekko voi toisinaan vaatia kohdistusta / hienosäätöä, jos ne pääsevät liikahtamaan. |
HALKI ISO | Oikea | Ulkoisilla laakerikupeilla varustettuihin poljinkeskiöihin / poljinkeskiöihin joissa poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää lainkaan tilaa magneettikiekon asentamiseksi poljinakseliin. | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen 2-puolisella teipillä + nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko asetetaan ja kiinnitetään etuhammasrattaan sisäpintaan | Voidaan asentaa lähes kaikenlaisiin pyöriin / poljinkeskiöihin, silloinkin kun poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää lainkaan tilaa magneettikiekolle. | Pyörästä riippuen tunnistimen asennus on oikeaan kohtaan säätäminen voi olla hankalaa ahtaassa tilassa poljinkeskiön ja eturattaan välissä. |
EASY | Vasen | Perinteiset / tavalliset 4-kantti / BSA -keskiöt. Kammen sisäpinnan ja poljinkeskiön väliin on jäätävä tilaa akselissa min. 7mm, jotta tunnistin mahtuu olemaan kammen ja keskiön välissä. | 1 -Osainen tunnistin asennetaan työntämällä se akseliin ja painamalla se tiukasti BSA -keskiön päätyholkin uriin. | Mahdollistaa erittäin nopean reagoinnin (moottorin veto alkaa / loppuu välittömästi kun polkimia pyöritetään / lakataan pyörittämästä) Yksinkertainen 1 -osainen rakenne. | Sopii ainoastaan BSA -keskiöille, ja pyöriin joissa kammen ja poljionkeskiön väliin jää riittävästi tilaa tunnistimelle. Voi vaurioitua jos koetetaan asentaa / työntää akseliin väkisin, tai jos ei riittävästi tilaa. |