POLKUTUNNISTIMET GC MUUNNOSSARJOIHIN
EASY --Polkuanturi
HALKI -Polkuanturi
HALKI -ISO -Polkuanturi
Yleistä polkuantureista
Polkuanturin tarkoitus / tehtävä
Napamoottorisarjoissa käytetään erikseen asennettavaa polkuanturia, joka tunnistaa miten nopeasti ja mihin suuntaan polkimia pyöritetään. Tällaista pyörimisnopeuden tunnistavaa anturia kutsutaan yleisesti myös kadenssitunnistimeksi. Polkuanturi lähettää tietoa polkimien pyörimisnopeudesta moottorin ohjausyksikölle, joka puolestaan pyörittää moottoria polkuanturilta saadun tiedon perusteella. Keskimoottoreissa polkemisen tunnistava anturi on jo valmiiksi rakennettu moottorin sisään.
Polkuanturin rakenne
Polkuanturi koostuu useimmiten kahdesta osasta: Kiinteästi asennettavasta tunnistinosasta, sekä polkimien mukana pyörivästä magneettikiekosta. Kiinteästi asennettu anturi "lukee" polkimien mukana pyörivän magneettikiekon magneetteja ja päättelee sen perusteella polkimien pyörimisnopeuden. On olemassa myös 1 -osaisia polkutunnistimia, joissa pääperiaate on kuitenkin pitkälti samanlainen.
Polkuanturin reagointinopeus
Yleensä mitä enemmän polkuanturin magneettikiekossa on magneetteja,
sen herkempi / nopeampi reagointinopeus voidaan saavuttaa.
Reagointinopeus tarkoittaa käytännössä sitä miten nopeasti moottori
rupeaa vetämään kun polkimia aletaan pyörittämään, ja vastaavasti miten
nopeasti moottorin veto lakkaa kun polkeminen lopetetaan.
Nopea reagointinopeus on tärkeää erityisesti jos pyöräilijällä on esim. polvivamma, eika polvea voi rasittaa.. Tällöin on tärkeää että moottori rupeaa avustamaan ja keventämään nopeasti heti kun polkeminen aloitetaan. Ei voida oletusarvoisesti kuitenkaan sanoa, että mitä nopeampi reagointi, sen parempi. Liian nopea / herkkä reagointi polkemiseen voi aiheuttaa mahdollisesti esim. vaaratilanteen, jossa moottorin lähtee vetämään tahattomasti heti jos/kun polkimia pyöritetään yhtään. Reagointinopeuden on kuitenkin oltava riittävä, jotta liikkeellelähdöistä saadaan miellyttävä ja moottori avustamaan tarpeeksi nopeasti. Toisaalta moottorin vedon ei myöskään tule jäädä päälle pitkäksiaikaa kun polkeminen lopetetaan.
Yleensä 8 magneettinen magneettikiekko tarjoaa riittävän nopean
reagointinopeuden. Joissain tapauksissa jo viisikin magneettia voi olla
tarpeeksi sopivan reagointinopeuden saavuttamiseksi. EASY
-polkuanturissa käytetään tupla-anturointia, joka mahdollistaa erittäin
nopean ja herkän reagoinnin polkemiseen.
GC LCD- sekä GC-Värinäytössä voidaan lisäksi erikseen säätää polkuanturin reagointinopeutta, mikäli se vakiona on liian hidas tai nopea.
Polkutunnistimia on erilaisia

Greencycle muunnossarjoihin on saatavana useaa erilaista
polkutunnistinta, jotta asennus onnistuisi kaikkiin poljinkeskiöihin ja
pyöriin.
Perusmallin polkuanturi sopii surimpaan osaan pyöristä, ja se kuluu
vakiona GC -napamoottorisarjojen mukana. Aivan kaikkiin pyöriin /
poljinkeskiöihin sitä ei kuitenkaan voida asentaa, esim. ulkoisilla
laakerikupeilla varustettuihin pyöriin..
Saatavana on muunlaisia polkuantureita myös mm. asennuksen helpottamiseksi ja tarvittaessa nopeamman reagointinopeuden saavuttamiseksi.
GC -muunnossarjoihin saatavilla olevat polkutunnistimet
- -Perusmallin polkutunnistin - Kuuluu vakiona GC
-napamoottorisarjoihin | Asennetaan vasemmalle puolelle | Voidaan
asentaa suurimpaan osaan tavallisista poljinkeskiöistä (4 -kantti, BSA
jne) | 8 magneettinen kiekko
- -EASY -polkutunnistin -
Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin| Asennetaan vasemmalle
puolelle | Voidaan asentaa vain "tavallisiin" 4-kantti yms keskiöihin,
joissa keskiön päätyholkissa on 20 koloa / väkästä, ja
joissa poljinkammen juuren ja poljinkeskiön väliin jää vähintään 7mm
tilaa anturille | Tupla-anturointi mahdollistaa lähes välittömän
reagoinnin polkemiseen
- -HALKI -polkutunnistin -
Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan vasemmalle
puolelle | Helppo asentaa, sillä asennus onnistuu irroittamatta
poljinkampea tai poljinkeskiötä. | Poljinkammen juuren ja poljinkeskiön
väliin pitää jäädä ~3-4mm tilaa akseliin asennettavalle
magneettikiekolle | 12 magneettinen kiekko mahdollistaa perusmallia nopeamman reagoinnin polkemiseen
- -HALKI ISO -polkutunnistin - Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan oikealle puolelle | Käytetään pyörissä, joissa on ulkoiset laakerikupit, ja/tai poljinkammen juuren ja poljinkeskiön välissä ei ole lainkaan vapaata tilaa magneettikiekon asennukselle keskiölaakerin akseliin | 12 magneettinen kiekko mahdollistaa perusmallia nopeamman reagoinnin polkemiseen.
YHTEENVETOTAULUKKO ERI POLKUANTURIMALLEISTA
MALLI | ASENNUSPUOLI | SOPIVUUS / SOPIVAT POLJINKESKIÖT | ASENNUSTAPA | PLUSSAT | HUOMIOITAVAA |
---|---|---|---|---|---|
PERUS | Vasen | Sopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin, joissa yleisimmin käytetty 4-Kantti / BSA -Keskiö | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin puristetaan poljinkeskiön päätyholkin ja poljinkeskiön väliin. Magneettikiekko asetetaan akseliin kammen ja keskiön väliin. | Tukeva, varmatoiminen ja pitkäikäinen asennus. | Vaatii poljinkammen & päätyholkin käyttämistä irti. Tähän tarvitsee poljinkammen ulosvetäjän sekä poljinkeskiön irroitustyökalun. |
HALKI | Vasen | Sopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin ja poljinkeskiöihin. | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen 2-puolisella teipillä + nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko asetetaan poljinakseliin kammen ja poljinkeskiön väliin. | Helppo asentaa, sillä mitään pyörän osia (poljinkampi / poljinkeskiö) ei tarvitse irroittaa asennettaessa. | Herkempi esim. ulkopuolisille vaurioille...Tunnistin / magneettikiekko voi toisinaan vaatia kohdistusta / hienosäätöä, jos ne pääsevät liikahtamaan. |
HALKI ISO | Oikea | Ulkoisilla laakerikupeilla varustettuihin poljinkeskiöihin / poljinkeskiöihin joissa poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää lainkaan tilaa magneettikiekon asentamiseksi poljinakseliin. | 2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen 2-puolisella teipillä + nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko asetetaan ja kiinnitetään etuhammasrattaan sisäpintaan | Voidaan asentaa lähes kaikenlaisiin pyöriin / poljinkeskiöihin, silloinkin kun poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää lainkaan tilaa magneettikiekolle. | Pyörästä riippuen tunnistimen asennus on oikeaan kohtaan säätäminen voi olla hankalaa ahtaassa tilassa poljinkeskiön ja eturattaan välissä. |
EASY | Vasen | Perinteiset / tavalliset 4-kantti / BSA -keskiöt. Kammen sisäpinnan ja poljinkeskiön väliin on jäätävä tilaa akselissa min. 7mm, jotta tunnistin mahtuu olemaan kammen ja keskiön välissä. | 1 -Osainen tunnistin asennetaan työntämällä se akseliin ja painamalla se tiukasti BSA -keskiön päätyholkin uriin. | Mahdollistaa erittäin nopean reagoinnin (moottorin veto alkaa / loppuu välittömästi kun polkimia pyöritetään / lakataan pyörittämästä) Yksinkertainen 1 -osainen rakenne. | Sopii ainoastaan BSA -keskiöille, ja pyöriin joissa kammen ja poljionkeskiön väliin jää riittävästi tilaa tunnistimelle. Voi vaurioitua jos koetetaan asentaa / työntää akseliin väkisin, tai jos ei riittävästi tilaa. |