TERVETULOA UUTEEN GREENCYCLE VERKKOKAUPPAAN

Osa sivustosta on parhaillaan vielä työn alla, ja päivitystöiden sekä runsaiden yhteydenottojen vuoksi asiakaspalvelussa voi olla vielä pientä ruuhkaa. Pyrimme vastaamaan tulleisiin yhteydenottohin sekä avaamaan jälleen myös asiakaspalvelupuhelimen mahdollisimman pian

-Tulleet tilaukset toimitetaan kuitenkin normaalisti ilman viiveitä-

POLKUTUNNISTIMET GC MUUNNOSSARJOIHIN

PERUS -Polkuanturi
EASY --Polkuanturi
HALKI -Polkuanturi
HALKI -ISO -Polkuanturi

Yleistä polkuantureista

Polkuanturin tarkoitus / tehtävä

Napamoottorisarjoissa käytetään erikseen asennettavaa polkuanturia, joka tunnistaa miten nopeasti ja mihin suuntaan polkimia pyöritetään. Tällaista pyörimisnopeuden tunnistavaa anturia kutsutaan yleisesti myös kadenssitunnistimeksi. Polkuanturi lähettää tietoa polkimien pyörimisnopeudesta moottorin ohjausyksikölle, joka puolestaan pyörittää moottoria polkuanturilta saadun tiedon perusteella. Keskimoottoreissa polkemisen tunnistava anturi on jo valmiiksi rakennettu moottorin sisään.

Polkuanturin rakenne

Polkuanturi koostuu useimmiten kahdesta osasta: Kiinteästi asennettavasta tunnistinosasta, sekä polkimien mukana pyörivästä magneettikiekosta. Kiinteästi asennettu anturi "lukee" polkimien mukana pyörivän magneettikiekon magneetteja ja päättelee sen perusteella polkimien pyörimisnopeuden. On olemassa myös 1 -osaisia polkutunnistimia, joissa pääperiaate on kuitenkin pitkälti samanlainen.

Polkuanturin reagointinopeus

Yleensä mitä enemmän polkuanturin magneettikiekossa on magneetteja, sen herkempi / nopeampi reagointinopeus voidaan saavuttaa. Reagointinopeus tarkoittaa käytännössä sitä miten nopeasti moottori rupeaa vetämään kun polkimia aletaan pyörittämään, ja vastaavasti miten nopeasti moottorin veto lakkaa kun polkeminen lopetetaan.

Nopea reagointinopeus on tärkeää erityisesti jos pyöräilijällä on esim. polvivamma, eika polvea voi rasittaa.. Tällöin on tärkeää että moottori rupeaa avustamaan ja keventämään nopeasti heti kun polkeminen aloitetaan. Ei voida oletusarvoisesti kuitenkaan sanoa, että mitä nopeampi reagointi, sen parempi. Liian nopea / herkkä reagointi polkemiseen voi aiheuttaa mahdollisesti esim. vaaratilanteen, jossa moottorin lähtee vetämään tahattomasti heti jos/kun polkimia pyöritetään yhtään. Reagointinopeuden on kuitenkin oltava riittävä, jotta liikkeellelähdöistä saadaan miellyttävä ja moottori avustamaan tarpeeksi nopeasti. Toisaalta moottorin vedon ei myöskään tule jäädä päälle pitkäksiaikaa kun polkeminen lopetetaan.

Yleensä 8 magneettinen magneettikiekko tarjoaa riittävän nopean reagointinopeuden. Joissain tapauksissa jo viisikin magneettia voi olla tarpeeksi sopivan reagointinopeuden saavuttamiseksi. EASY -polkuanturissa käytetään tupla-anturointia, joka mahdollistaa erittäin nopean ja herkän reagoinnin polkemiseen.

GC LCD- sekä GC-Värinäytössä voidaan lisäksi erikseen säätää polkuanturin reagointinopeutta, mikäli se vakiona on liian hidas tai nopea.


Polkutunnistimia on erilaisia

GC PERUS | HALKI | HALKI ISO | EASY -Polkutunnistimet


Greencycle muunnossarjoihin on saatavana useaa erilaista polkutunnistinta, jotta asennus onnistuisi kaikkiin poljinkeskiöihin ja pyöriin.

Perusmallin polkuanturi sopii surimpaan osaan pyöristä, ja se kuluu vakiona GC -napamoottorisarjojen mukana. Aivan kaikkiin pyöriin / poljinkeskiöihin sitä ei kuitenkaan voida asentaa, esim. ulkoisilla laakerikupeilla varustettuihin pyöriin..

Saatavana on muunlaisia polkuantureita myös mm. asennuksen helpottamiseksi ja tarvittaessa nopeamman reagointinopeuden saavuttamiseksi.

GC -muunnossarjoihin saatavilla olevat polkutunnistimet

  1. -Perusmallin polkutunnistin - Kuuluu vakiona GC -napamoottorisarjoihin | Asennetaan vasemmalle puolelle | Voidaan asentaa suurimpaan osaan tavallisista poljinkeskiöistä (4 -kantti, BSA jne) | 8 magneettinen kiekko
  2. -EASY -polkutunnistin - Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin| Asennetaan vasemmalle puolelle | Voidaan asentaa vain "tavallisiin" 4-kantti yms keskiöihin, joissa keskiön päätyholkissa on 20 koloa / väkästä, ja joissa poljinkammen juuren ja poljinkeskiön väliin jää vähintään 7mm tilaa anturille | Tupla-anturointi mahdollistaa lähes välittömän reagoinnin polkemiseen
  3. -HALKI -polkutunnistin - Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan vasemmalle puolelle | Helppo asentaa, sillä asennus onnistuu irroittamatta poljinkampea tai poljinkeskiötä. | Poljinkammen juuren ja poljinkeskiön väliin pitää jäädä ~3-4mm tilaa akseliin asennettavalle magneettikiekolle | 12 magneettinen kiekko mahdollistaa perusmallia nopeamman reagoinnin polkemiseen
  4. -HALKI ISO -polkutunnistin - Erikseen tilattava lisävaruste GC -sarjoihin | Asennetaan oikealle puolelle | Käytetään pyörissä, joissa on ulkoiset laakerikupit, ja/tai poljinkammen juuren ja poljinkeskiön välissä ei ole lainkaan vapaata tilaa magneettikiekon asennukselle keskiölaakerin akseliin | 12 magneettinen kiekko mahdollistaa perusmallia nopeamman reagoinnin polkemiseen.

YHTEENVETOTAULUKKO ERI POLKUANTURIMALLEISTA

MALLIASENNUSPUOLISOPIVUUS / SOPIVAT POLJINKESKIÖTASENNUSTAPAPLUSSATHUOMIOITAVAA
PERUSVasenSopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin, joissa yleisimmin käytetty 4-Kantti / BSA -Keskiö2 -Osainen rakenne. Tunnistin puristetaan poljinkeskiön päätyholkin ja
poljinkeskiön väliin. Magneettikiekko asetetaan akseliin kammen ja keskiön väliin.
Tukeva, varmatoiminen ja pitkäikäinen asennus.Vaatii
poljinkammen & päätyholkin käyttämistä irti. Tähän
tarvitsee poljinkammen ulosvetäjän sekä poljinkeskiön irroitustyökalun.
HALKIVasenSopii lähes kaikkiin tavallisiin pyöriin ja poljinkeskiöihin.2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen
2-puolisella teipillä + nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko
asetetaan poljinakseliin kammen ja poljinkeskiön väliin.
Helppo asentaa, sillä mitään pyörän osia (poljinkampi / poljinkeskiö) ei tarvitse irroittaa asennettaessa.Herkempi esim. ulkopuolisille vaurioille...Tunnistin / magneettikiekko
voi toisinaan vaatia kohdistusta / hienosäätöä, jos ne pääsevät
liikahtamaan.
HALKI ISOOikeaUlkoisilla laakerikupeilla varustettuihin poljinkeskiöihin /
poljinkeskiöihin joissa poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää
lainkaan tilaa magneettikiekon asentamiseksi poljinakseliin.
2 -Osainen rakenne. Tunnistin kiinnitetään pyörän runkoputkeen 2-puolisella teipillä +
nippusiteellä. Halkaistava magneettikiekko asetetaan ja kiinnitetään
etuhammasrattaan sisäpintaan
Voidaan asentaa lähes kaikenlaisiin pyöriin / poljinkeskiöihin,
silloinkin kun poljinkammen ja poljinkeskiön väliin ei jää lainkaan
tilaa magneettikiekolle.
Pyörästä riippuen tunnistimen asennus on oikeaan kohtaan säätäminen voi
olla hankalaa ahtaassa tilassa poljinkeskiön ja eturattaan välissä.

EASY

VasenPerinteiset / tavalliset 4-kantti / BSA -keskiöt.

Kammen sisäpinnan ja poljinkeskiön väliin
on jäätävä tilaa akselissa min. 7mm, jotta tunnistin mahtuu olemaan
kammen ja keskiön välissä.
1 -Osainen tunnistin asennetaan työntämällä se akseliin ja painamalla se tiukasti BSA -keskiön päätyholkin uriin.Mahdollistaa erittäin nopean reagoinnin (moottorin veto alkaa / loppuu
välittömästi kun polkimia pyöritetään / lakataan pyörittämästä)
Yksinkertainen 1 -osainen rakenne.

Sopii ainoastaan BSA -keskiöille, ja pyöriin joissa kammen ja poljionkeskiön väliin jää riittävästi tilaa tunnistimelle.

Voi vaurioitua jos koetetaan asentaa / työntää akseliin väkisin, tai jos ei riittävästi tilaa.

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit