Torque arm - GC Etu ja Takamoottoreille
TORQUE ARM GC -NAPAMOOTTOREILLE
Torque Arm:n (myöh. lyhennetty TA) tehtävä on parantaa pyörän Etu- / Takahaarukan hahlojen kestävyyttä etenkin tehokkaampia napamoottoreita käytettäessä.. Sen tarkoitus on myös estää ettei moottorin akseli pääse pyörähtämään haarukan hahloissa moottorin vetäessä*
Ensisijaisesti TA on suunniteltu käytettäväksi etumoottorin kanssa ja asennettavaksi etuhaarukkaan, mutta asennus onnistuu myös takamoottoriin / takahaarukkaan**
*Mikäli akseli pääsee pyörähtämään haarukan hahloissa moottorin vetäessä, vaurioittaa se todennäköisesti moottorin kaapelia siten ettei moottoria (kaapelia) saa välttämättä enää korjattua käyttökuntoiseksi.
*Etenkin takahaarukassa akselihahlot ovat usein suht. "matalat", joka voi lisätä riskiä akselin pyörähtämiselle hahloissa.
**Torque Arm:n asennus pyörän takahaarukkaan voi vaatia Torque arm:n muokkaamista, jotta se saadaan kiinnitettyä oikein ja riittävän tukevasti, etenkin kaikista tehokkaimpien takamoottoreiden yhteydessä.
TORQUE ARM:iin KUULUVAT OSAT JA "TOIMINTAPERIAATE" PÄÄPIIRTEITTÄIN

TA:iin kuuluu 2 erillistä osaa. Toinen "akseliosa" on leikattu ja muotoiltu siten että se asettuu napakasti moottorin akseliin... Toinen "varsiosa" kiinnitetään akseliosaan pultilla, ja varsiosaan on leikattu kaareva reikä jonka läpi saa työnnettyä esim. metalliklemmarin, jolla varsiosan saa kiinnitettyä etuhaarukan putkeen.
Tällainen asennus / kiinnitystapa on helppo ja nopea toteuttaa etumoottorin asennuksen yhteydessä.
TORQUE ARM ETUMOOTTORILLE & ASENNUS ETUHAARUKKAAN
Yleensä ainakaan 250w tehoisella GC -Etumoottorilla Torque Arm:n käyttäminen / asennus etuhaarukkaan ei ole tarpeellista, ellei etuhaarukka ole jollaintapaa poikkeuksellisen heppoisan oloinen..
Yli 250w tehoisen etumoottorin kanssa asentaminen on jo suositeltavaa, ja esim. 500w etumoottorin kanssa erittäinkin suositeltavaa.

Asentamisesta ei kuitenkaan ole varsinaisesti haittaakaan, joten halutessaan sen voi asentaa vaikka vain "varmuuden vuoksi" 250w etumoottoriakin käytettäessä. Vaikkei sen käyttäminen olisikaan mitenkään välttämätöntä vielä 250w tehoisen moottorin kanssa, osa on suht. edullinen, ja asennus etenkin eteen helppoa, joten why not..?
TORQUE ARM TAKAMOOTTORILLE & ASENNUS TAKAHAARUKKAAN
-Taakse asennettuna asennustapaa ja kiinnitystä / kiinnityspisteitä pyörään voi joutua miettimään ja mahdollisesti muokkaamaan TA:ia niin että se saadaan asennettua akseliin sekä pyörään tukevasti ja "oikeinpäin" niin että hahloihin kohdistuva rasitus on mahd. vähäistä moottorin pyöriessä nimenomaan eteenpäin.
-Taakse asennettuna usein voidaan joutua poraamaan ylimääräinen reikä TA:n varsi- ja/tai akseliosaan, jotta TA saadaan pultattua tukevasti suoraan pyörän rungossa oleviin kiinnityspisteisiin.
*Taakse TA:n asennukseen ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa, vaan oikea / paras asennustapa riippuu mm. pyöräkohtaisista tekijöistä, kuten miten ja missäkohtaa pyörässä on käytettävissäolevia kiinnityspisteitä.
ALLA 1. ESIMERKKIASENNUS TA:n ASENTAMISEKSI TAAKSE MAHD. TUKEVASTI PYÖRÄN OMIA KIINNITYSPISTEITÄ HYÖDYNTÄEN:
