TERVETULOA UUTEEN GREENCYCLE VERKKOKAUPPAAN

Osa sivustosta on parhaillaan vielä työn alla, ja päivitystöiden sekä runsaiden yhteydenottojen vuoksi asiakaspalvelussa voi olla vielä pientä ruuhkaa. Pyrimme vastaamaan tulleisiin yhteydenottohin sekä avaamaan jälleen myös asiakaspalvelupuhelimen mahdollisimman pian

-Tulleet tilaukset toimitetaan kuitenkin normaalisti ilman viiveitä-

Usein kysyttyä

Voiko minun oman pyörän sähköistää?

Valikoimiemme muunnossarjoilla jotakuinkin minkä tahansa polkupyörän voi sähköistää. Sarjoillamme on sähköistetty tuhansia polkupyöriä Suomessa meidän, asiakkaidemme sekä jälleenmyyjiemme toimesta. Tiedossamme on kaksi tapausta, joihin sähköistys ei onnistunut millään valikoimiemme muunnossarjoilla. Sähköistys olisi onnistunut näihinkin, mutta se olisi vaatinut hieman isompia muutoksia pyörän runkorakenteeseen.

Ihan jokainen eri muunnossarjamalli ei kuitenkaan sovi kaikkiin mahdollisiin pyörämalleihin. Muunnossarjoilla on joitain tiettyjä asennusvaatimuksia sähköistettävän polkupyörän suhteen.

Keskeisimmät asennusvaatimukset erityyppisille muunnossarjoille löydät hieman alempaa tältä sivulta.


Osaanko itse sähköistää polkupyöräni?

Todennäköisesti. Suurin osa asiakkaistamme tekee sähköistyksen itse. Jos osaat tehdä itse polkupyörän perushuoltoa, niin todennäköisesti osaat myös sähköistää pyöräsi sarjallamme, eli asentaa muunnossarjan ja akun!

Polkupyörän sähköistäminen ei vaadi mitään erityisosaamista, kuten esim. sähköalan tuntemusta. Sähköistäminen ei myöskään vaadi mitään kalliita erikoistyökaluja, vaan lähes kaikki sarjat saa asennettua ihan tavallisilla perustyökaluilla, jotka saa ostettua esim. rautakaupasta. Voit myös tilata sarjan yhteyteen kasaamamme työkalusarjan, joka sisältää kaikki yleisimmin tarvittavat työkalut kyseisen sarjan asentamiseksi.

GC-muunnossarjat on suunniteltu ja kehitetty jo lähtökohtaisesti mahdollisimman helpoksi asentaa ja niin että ne voidaan asentaa suurimpaan osaan kaikista tavallisista polkupyöristä. Useisiin muunnossarjoihin on lisäksi saatavana lisävarusteena asennusta helpottavia lisäosia, varusteita ja tarvikkeita, joiden avulla asennusta voi helpottaa entisestään.

Olemme laatineet selkeät suomenkieliset asennus -ja käyttöohjeet tuotteillemme, joiden avulla asennus onnistuu helposti ensikertalaiseltakin. Tarvittaessa saat apua myös asiakaspalvelustamme, mikäli asennus ei jostain syystä onnistu asennusohjeiden avulla.

Olemme myös määritelleet muunnossarjojen keskimääräiset asennusvaikeudet. Esim. etumoottori on pääsääntöisesti helpompi asentaa kuin takamoottori. Koska muunnossarjat ovat yleismallisia, eli niitä ei ole suunniteltu asennettavaksi mihinkään tiettyyn pyörämalliin, ja koska pyöriä on lukemattomia erilaisia malleja, voi samankin muunnossarjan asennusvaikeus vaihdella sähköistettävän pyörämallin mukaan.


Mitä asennusvaatimuksia on? Mistä tiedän voiko haluamani muunnossarjan asentaa omaan pyörääni?

Tarkemmat muunnossarjojen asennusvaatimukset löytyvät kunkin muunnossarjan / sähköistyspaketin tuotesivulta, ja / tai kyseisen tuotteen erilliseltä tietosivulta. Yleensä keskeisin huomioonotettava seikka polkupyörän sähköistyksessä on että moottorin saa asennettua sähköistettävään pyörään. Sähköpyörässä on moottorin lisäksi toki muitakin pienempiä komponentteja, mutta niiden sovittelu pyörään onnistuu yleensä helposti, eivätkä ne yleensä vaadi mitään juuri tiettyjä mittoja pyörässä jotta ne voitaisiin asentaa.

Alla on kiteytettynä lyhyesti keskeisimmät asennusvaatimukset erityyppisille muunnossarjoille ja akuille:

Etumoottorisarjat:

Etumoottorisarjaan kuuluu uusi moottoroitu etuvanne pyörään asennettavaksi. Pyörän etuhaarukan akselihahlojen etäisyys toisistaan tulee olla n.10cm. Tämä on standardimitta joka löytyy lähes jokaisesta tavallisesta polkupyörästä (muutamien millien heitto suuntaan tai toiseen ei haittaa)

Joissain erikoisemmissa, esim. taittopyörissä, hahlojen etäisyys voi olla 7cm luokkaa, jolloin normaaliin polkupyörään suunniteltujen (esim. GC-E25 tai GC-E50) etumoottorisarjojen asennus ei onnistu. Jos tarvitset esim. normaalia kapeamman moottorin vaikkapa taittopyörän sähköistämiseen, kysy asiakaspalvelustamme. Varastossamme on toisinaan joitain erikoismoottoreita, joita ei välttämättä ole listattu verkkokauppaamme ollenkaan.

Takamoottorisarjat:

Kuten etumoottorisarjoissa, myös takamoottorisarjoissa keskeisin asennusvaatimus on haarukan akselihahlojen etäisyys toisistaan. Takamoottorin asentamiseksi takahaarukan hahlojen etäisyys tulee olla ~135mm (+- muutamia millejä). Tämä on standardileveys tavallisten polkupyörien takahaarukoissa.

Keskimoottorisarjat:

Keskimoottorisarjoissa keskeisin asennusvaatimus on sähköistettävän pyörän poljinkeskiön / keskiömuhvin mitat. Keskimoottorin saa asennettua poljinkeskiöön, jonka sisähalkaisija on 34mm (yleisin poljinkeskiömalli tavallisissa polkupyörissä. mm. kaikki tavalliset 4-kanttikeskiöt ovat 34mm halkaisijaltaan.) Lisäksi poljinkeskiön/muhvin leveys tulee olla ~68-73mm (suurimmassa osassa polkupyöriä poljinkeskiön leveys on joko 68mm tai 72mm) 

Fatbike-muunnossarjat:

Fatbiken sähköistämiseen on kokonaan omanlaisensa muunnossarjat, sillä fatbikessa lähes kaikki runkomitat poikkeavat tavallisista polkupyöristä.

Yleisesti Fatbikessa takahaarukan akselihahlojen etäisyys on joko ~175mm tai ~190mm. Valikoimistamme löytyy takamoottorisarjaa 250W ja 750W tehoisena sekä 175mm, että 190mm takahaarukoihin.

Keskimoottori fatbikeen vaatii että sähköistettävän fatbiken poljinkeskiön/keskiömuhvin sisähalkaisija on 34mm. Fatbikeissa on yleensä joko ~100mm tai ~120mm leveä poljinkeskiö. Valikoimistamme löytyy keskimoottorit sekä 100mm että 120mm levyisille poljinkeskiöille.


Kauanko polkupyörän sähköistäminen vie aikaa?

Riippuu pitkälti pyörästä ja siihen asennettavasta sähköistyssarjasta. Keskimääräinen asennusaika polkupyörän sähköistämiselle ensikertalaisella on 1.5 - 4 tuntia.

Polkupyörän sähköistäminen ei kuitenkaan ole nopeuslaji, vaan siihen kannattaa varata kunnolla aikaa. Huolellisesti ja ohjeiden mukaan tehty sähköistys takaa luotettavan ja pitkäikäisen toiminnan sähköpyörälle. Huolimattomalla / ohjeiden vastaisella asennuksella voi puolestaan saada aiheutettua erinäköisiä toimintaongelmia, tai jopa hajoitettua joitain sähköjärjestelmän komponentteja.


Miten hankin juuri itselleni täydellisen sähköpyörän?

"Kaupassa olisi se yks valmis ihan ok:lta vaikuttava sähköpyörä, mut kun siitä puuttuu levyjarrut ja mulla ei sähköpyörässä tarviis olla niin monia vaihteita. Ja se istuin ei kyllä oltu tehty meikäläisen kannikoille. Se toinen malli oli ihan liian kallis, mut eipä sitä olis ollutkaan enää sopivalla runkokoolla saatavana.

Saakohan siihen muuten varaosia jos sattuu menemään jotain rikki?... tai uutta akkua? Kauanhan siinä ylipäätään kestää akku ennenku se pitää uusia.. ja paljon lie maksaa uus akku jos sitä nyt on enää saatavana sitku se pitää uusia?" Harmi kun myyjä ei oikein osannut vastata et kenen valmistajan akkukennot siinä akussa olis ollut."

Vaikka valmiita sähköpyöriä on kokoajan enemmän markkinoilla, ei useinkaan löydy juuri sitä omiin tarpeisiin täydellistä vaihtoehtoa. Sensijaan tavallisten polkupyörien valikoimat on valtavan paljon kattavampia. Sähköistämällä tavallisen polkupyörän ei tarvitse tyytyä kompromisseihin, vaan voit valita juuri itsellesi sopivan pyörämallin mieluisilla ominaisuuksilla. Lisäksi voit valita mm. moottorin mallin ja tehon, sekä akun mallin ja kapasiteetin. Näin saat juuri semmoisen kokonaisuuden kuin haluat, ja voit vaikuttaa niin sähköpyörän ominaisuuksiin, kuin myös sen hintaan.

Tavallisen polkupyörän sähköistäminen laadukkailla komponenteilla tarjoaa useimmiten parhaan vastineen rahalle sähköpyörän hankinnassa. Lisäksi se on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kokonaan uuden sähköpyörän hankintaan verrattuna. Pidemmänpäälle sähköistäminen on myös varmempi vaihtoehto, sillä aina ei ole itsestäänselvää, että parikin vuotta vanhaan tehdastekoiseen sähköpyörään löytyy enää varaosia, uutta akkua yms...


Onko polkupyöräni sähköistämisen jälkeen tieliikennekelpoinen semmoisenaan. Tarvitseeko sähköpyörä / sähköavusteinen polkupyörä jonkin vakuutuksen, rekisteröimisen tms?

Lyhyesti sanottuna max. 250W tehoinen sähköpyörä ei tarvitse mitään vakuutusta tai rekisteröintiä. Yli 250W muunnossarjat sen sijaan tarvitsevat tieliikennevakuutuksen.

Lopullinen vastaus riippuu millaisella muunnossarjalla pyörä sähköistetään ja miten muunnossarjan / sähköpyörän asetukset määritellään. 

Alla on lyhyesti keskeiset määräävät tekijät milloin vakuutusta ei tarvita ja milloin tarvitaan: 

Sähköavusteinen polkupyörä - Ei tarvitse vakuutusta tai rekisteröintiä:

- Moottori saa olla nimellisteholtaan max. 250W 

- Moottorin avustuksen on lakattava kun ajonopeus ylittää 25km/h

- Moottori avustaa vain silloin kun pyörällä poljetaan (ei siis saa toimia pelkästään kaasua painamalla)

Moottorilla varustettu polkupyörä - Tarvitsee tieliikennevakuutuksen:

- Moottorin nimellisteho voi olla yli 250W, mutta max. 1kW (1000W)

- Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä kun saavutetaan 25km/h ajonopeus

- Moottori saa toimia myös ilman että pyörällä poljetaan, suoraan kaasua painamalla

Sähkömopo - Tarvitsee vakuutuksen ja rekisteröinnin:

-Yli 1kW moottorilla ja/tai yli 25km/h moottorin voimalla kulkeva laite luetaan sähkömopoksi, joka tarvitsee (mopo)vakuutuksen. Lisäksi laite on rekisteröitävä mopoksi.


Miten valitsen itselleni parhaiten sopivat sähköistysosat? Millainen muunnossarja sopii parhaiten omaan käyttötarpeisiini? Entäpä akku?

Itselle parhaan muunnossarjan valitsemisessa vaikuttaa muutama seikka:

- Sähköpyörän käyttötarkoitus ja käyttöaste (satunnaiset kauppareissut, päivittäiset työmatkat, hauskanpito maastossa + sunnuntaiajelut maanteillä yms.)

- Sähköistettävän pyörän malli ja siihen asennettavissa olevat komponentit

- Budjetti

MUUNNOSSARJAN MALLI:

Etumoottorisarjat: Etumoottori on yleensä varma ja kustannustehokas valinta, kun sähköpyörän käyttötarkoitus on pääasiassa pyöräillä normaalisti ja päällystetyillä teillä, ja kun halutaan vain kevennystä polkemiseen joko jatkuvasti, tai sillointällöin vaikkapa vain jyrkempiin ylämäkiin, vastatuuleen jne. Etumoottori sopii myös hyvin talvella sähköpyöräilyyn. Etumoottorin saa asennettua lähes kaikkiin pyöriin, ja se on yleensä helpohko asentaa. Kenties näistä syistä GC-E25-etumoottorisarjamme on suosituin mallimme.

Takamoottorisarjat: Takamoottori sopii pääsääntöisesti hieman sporttisempaan menoon ja mm. maastoajossa takamoottori on yleensä etumoottoria parempi vaihtoehto. Takamoottori on myös vaihtoehto pyöriin, joissa esim. etunavassa oleva napajarru halutaan säilyttää. Takamoottori ei ole talviajossa niin hyvä vaihtoehto, sillä liukkaalla tiellä pyöräily menee helposti takarenkaan sutimiseksi ja liuruamiseksi.

Keskimoottorisarjat: Keskimoottorit ovat yleistyneet viimevuosina reilusti. Pääsääntöisesti niitä voidaan pitää napamoottoreita astetta parempana vaihtoehtona, mutta ne ovat myös napamoottoreita kalliimpia. Keskimoottorit sopivat tavalliseen sähköpyöräilyyn kauppareissuista työmatkoihin, ja usein ne sopivat hyvin myös mm. maastoajoon. Paljon ja/tai säännöllisesti sähköpyöräilevän kannattaakin harkita, josko kannattaisi sijoittaa hieman enemmän kunnolliseen keskimoottoriin napamoottorin sijasta.

Valikoimissamme on toimintatavaltaan ja ajotuntumaltaan paria erilaista keskimoottorisarjaa, jotka sopivat erilaisiin käyttötarpeisiin:

KM1 -ja KM2-keskimoottorit: Tripla-anturoinnin (momentti, kadenssi ja nopeustunnistus) ansiosta KM-keskimoottorisarjat tarjovat erittäin luonnollisen ja dynaamisen avustuksen sähköpyöräilyyn. Moottori tunnistaa kuinka raskasta pyörällä on kulloinkin polkea ja kuinka nopeasti polkimia pyöritetään, ja moottori avustaa sitä enemmän mitä raskaampaa polkeminen on. Moottorin ajotuntumaa voisi kuvailla lyhyesti siten, että moottori lisää sinun omaa voimantuottoa ja avustaa polkemista juuri silloin ja senverran kuin kulloinkin tarvitsee. 

BAFANG-keskimoottorit: Bafang-keskimoottoreissa anturointi on hyvin yksinkertainen ja Bafang-keskimoottori tekee sähköpyörästä enemmänkin hieman ON/OFF-tyyppisen, sähkömopomaisen sähköpyörän. Moottori vetää kiinteästi valitulla avustusteholla kun polkimia pyöritetään (tai painetaan kaasua). Normaalikäytössä (pyöräteillä, kaupungissa ym. ajettaessa) moottorin toimintatapa voi olla hieman äkkinäinen, joten Bafang ei mielestämme ole paras valinta mm. säännölliseen työmatkapyöräilyyn.

Klikkaa lue laatimamme artikkeli, jossa pureudutaan tarkemmin näiden kahden hyvin erityyppisen keskimoottorisarjan toimintaan


Voiko sähköpyörällä ajaa kuten tavallisella polkupyörällä, ilman avustusta?

Kyllä voi, mikäli moottori vaan on ns. "vapaastirullaava". Kaikki GC:n valikoimien moottorit (poislukien GC-1000, joka on suoravetoinen takamoottori) ovat vapaastirullaavia, alennusvaihteellisia ja vapaakytkimellä varustettuja, joilla ajaminen ilman sähköapuakin onnistuu hyvin.
Lisääntyneen painon (~6-10kg) vuoksi pyörä on hieman raskaampi polkea, mutta ei merkittävän paljoa. Varsinkin jos akku irroitetaan, lisävastusta hädintuskin huomaa.

Sensijaan suoravetoiset / alennusvaihteettomat moottorit tuottavat merkittävän vastuksen polkemiseen ja ovat lisäksi painavia, joten sellaisella ilman sähköjä ajaminen on huomattavan raskasta. Nykypäivän sähköpyörissä suoravetoiset moottorit ovat suht. harvinaisia, mutta niitäkin käytetään edelleen jonkinverran.


Voiko muunnossarjan irroittaa pyörästä ja asentaa toiseen?

Voi. Sarja on yhtä helppo purkaa, kuin se on asentaakin. Jos asennus tehdään huolellisesti, ei pyörään jää välttämättä minkäänlaisia jälkiä sähköistyksestä.


Voiko sähköpyörällä ajaa myös talvisin?

Kyllä voi. Etenkin omat GC-muunnossarjamme on suunniteltu Pohjoisiin olosuhteisiin, jotta ne toimivat optimaalisesti ympärivuotisesti Suomen olosuhteissa. Pakkanen vaikuttaa kuitenkin mm. akun toimintasäteeseen, joten talvella sähköpyörän toimintasäde pienenee.

Kaikki markkinoiden sähköpyörät eivät toimi yhtähyvin etenkään kovemmilla pakkasilla, sillä niitä ei ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin. Pakkanen voi mm. jähmettää moottorin voitelua, jolloin moottori ei rullaa erityisen hyvin ja sen komponentit kuluvat nopeammin koska eivät saa kunnolla voitelua.

Laadukasta Litiumakkua voidaan käyttää jopa -20C pakkasella, sillä se pitää itsensä lämpimänä käytettäessä. Akkua ei kuitenkaan saa säilyttää alle 0C lämpötilassa, ja akun pidempiaikainen säilytys suositellaan tehtävän huoneenlämmössä. Kylmää akkua ei koskaan tule ladata, sillä mikäli akun sisällä olevien kennojen lämpötila on alle 0C, vaurioituvat / heikentyvät kennot pysyvästi jos niitä ladataan. Oikeinkäytettynä talvella sähköpyöräily ei aiheuta laadukkaalle akulle pysyvää haittaa, mutta toimintasäde jää talvella jopa 40% pienemmäksi kuin lämpöisellä kesäkelillä.

On hyvä huomioida että edulliset, yleensä väärennetyillä / huonolaatuisilla kennoilla varustetut sähköpyöräakut voivat mahdollisesti vaurioitua tai menettää pysyvästi ominaisuuksiaan pakkasella käytettäessä, sillä niissä käytettyjen kennojen laadusta, ominaisuuksista, käytetyistä materiaaleista yms. ei voi koskaan tietää... 

Talviajossa suosittelemme käyttämään kunnollisia talvirenkaita ongelmien välttämiseksi.


Minkälainen takuu tuotteillanne on?

Greencyclen lähtökohtainen tavoite on, että kerran meiltä hankittu sähköpyörä / sähköistys tavalliseen pyörään on asiakkaallemme mahdollisimman pitkäikäinen, huoleton ja hyödyttävä hankinta. Panostamme siksi vahvasti tuotteidemme laatuun ja mahdollisimman hyvään hinta-laatusuhteeseen. Siksi myönnämme tuotteillemme myös markkinoiden parhaimpiin kuuluvat takuut.

Takuuajat ovat tuotekohtaisia, mutta pääsääntöisesti muunnossarjoillamme on 2-3 vuoden takuu ja lähes kaikilla akuillammekin on pitkä 2 vuoden takuu.


Lataako järjestelmä akkua poljettaessa / jarrutettaessa / alamäessä?

Ei. Teoriassa energian talteenotto on mahdollista, mutta käytännössä se ei ole sähköpyörien kohdalla kannattavaa tai järkevää (sähköautojen kohdalla tilanne on täysin toinen ja niissä energian talteenotossa on paljonkin järkeä). Sähköpyörien kohdalla energian talteenotto on kuitenkin pääasiassa "mainospuhetta", jonka todelliset hyödyt ovat vähäisempiä kuin siitä aiheutuvat haitat.

Polkuenergian talteenotto ajon aikana tarkottaisi, että polkijan pitäisi työskennellä “moottoria vastaan”. Tämä taas saisi polkemisen tuntumaan raskaalta kuin ajaminen tyhjillä renkailla.

-Entäpä "jarruenergian" talteenotto alamäessä, kun pyörä rullaa "itsestään" painovoiman vaikutuksesta mäkeä alas? Tämä on teoriassa ihan hyvä idea, mutta valitettavasti käytännössä ei niinkään:

Sähköpyörän kokonaispaino on senverran alhainen, että syntyvän mahdollisesti talteenotettavan liike-energian määrä on suhteellisen vähäinen, kuten olisi myös sen vaikutus sähköpyörän toimintasäteeseen. Toisekseen jarruenergian talteenotto vaatisi sähköpyörään teknisesti ei-toivottuja ratkaisuja / ominaisuuksia. Yksinkertaisimpana vaihtoehtona on käyttää suoravetoista painavaa ja vastusta tuottavaa moottoria, joka huonontaa ajo-ominaisuuksia, lisää painoa ja tekee ajamisesta ilman sähköapua hyvin raskasta. Teknisesti on mahdollista järjestää energian talteenotto myös ajettavuuden kannalta paremmilla, mutta teknisesti monimutkaisemmilla ratkaisuilla. Ne lisäävät sähköpyörän hintaa ja lisäävät mahdollisesti hajoavia / kuluvia osia.

Kuvitellaan vielä kuitenkin että sähköpyörässä on kevyt, hyvin rullaava ja ajo-ominaisuuksia huonontamaton järkevästi toteutettu jarruenergian talteenotto. Ongelmaksi / haitaksi voi muodostua akku ja sen käyttöikä. Nykyaikaista Litiumakkua ladataan tietyllä latausvirralla, jota täytyy pienentää mitä täydempi akku on. Liian suurella virralla / liian nopeasti ladatessa akku kuumenee ja sen käyttöikä lyhenee. Jos akku ei ole erityisesti suunniteltu riittävälle purku/latausvirralle kennoiltaan, voi akku latautua liian suurella virralla, jolloin sen käyttöikä lyhenee. Vääränlainen / huonolaatuinen akku voi kärsiä merkittävästikin suht.lyhyessä ajassa, jos sitä ei ole suunniteltu oikeanlaisesti ja/tai jos siinä käytetään vääränlaisia/huonolaatuisia komponentteja.

(Täys)sähköauton suuri akusto voi helposti ottaa moottoreiden tuottaman jarruenergian talteen ilman vaaraa että yksittäiset kennot (joita täyssähköautossa on yleensä tuhansia, sähköpyörässä kymmeniä) ylirasittuisivat. Sähköauton liike-energia on myös hieman eriluokkaa kuin sähköpyörän, jolloin saatava energian määrä on huomattavasti suurempi. Sähköauton akussa on (tai ainakin pitäisi olla) myös erillinen akuston lämmönvalvonta / säätö, jolloin ei synny vaaraa että esim. talvella liian kylmään akkuun ladattaisiin jarruenergiaa, joka vaurioittaisi akun kennoja.

Katsoipa asiaa miltä kantilta tahansa, niin energian talteenotto sähköpyörässä on harvoin järkevää, kannattavaa tai edes tarpeellista siitä saatavaan hyötyyn nähden.


Miksi ette myy lyijyakkuja sähköpyörään. Ne ovat edullisia?

Ne ovat myös todella painavia, kömpelöitä, ominaisuuksiltaan epäkäytännöllisiä sekä lyhytikäisiä. Lisäksi ne eivät ole erityisen turvallisia mm.niiden sisältämän lyijyn, akkuhapon yms. vuoksi, erityisesti onnettomuustilanteessa. Lisääntynyt paino tekee pyörästä raskaan polkea, hankalan ohjata ja pysäyttää. Lisääntynyt paino myöskin rasittaa pyörän runkoa paljon.

Lyijyakun käyttäminen sähköpyörässä Litiumakku -teknologian kehittyessä ja hintojen laskettua merkittävästi ei ole enää miltään kantilta katsottuna järkevää. Oikeastaan ainoa niitä puoltava argumentti sähköpyöräkäytössä voisi olla niiden alhaisempi hankintahinta. Toisaalta lyhyehkön käyttöiän vuoksi akku joudutaan uusimaan huomattavasti useammin kuin laadukas Litiumakku, jolloin pidemmänpäälle laadukas ja pitkäikäinen Litiumakku tulee myös edullisemmaksi ja sen ympäristörasite on vähäisempi.

 

Ostoskoriin käytetyt lahjakortit