Usein kysyttyä

Voiko minun oman pyörän sähköistää?

Valikoimiemme muunnossarjoilla jotakuinkin minkä tahansa polkupyörän voi sähköistää (Sarjoillamme on sähköistetty tuhansia polkupyöriä Suomessa meidän, asiakkaidemme sekä jälleenmyyjiemme toimesta. Tiedossamme on 2 tapausta, joihin sähköistys ei onnistunut millään valikoimiemme muunnossarjoilla. Sähköistys olisi onnistunut näihinkin, mutta se olisi vaatinut hieman isompia muutoksia pyörän runkorakenteeseen)

Ihan jokainen eri muunnossarjamalli ei kuitenkaan sovi kaikkiin mahdollisiin pyörämalleihin. Muunnossarjoilla on joitain tiettyjä asennusvaatimuksia sähköistettävän polkupyörän suhteen.

Keskeisimmät asennusvaatimukset erityyppisille muunnossarjoille löydät hieman alempaa tältä sivulta.


Osaanko itse sähköistää polkupyöräni?

Todennäköisesti. Suurin osa asiakkaistamme tekee sähköistyksen itse. Jos osaat tehdä itse polkupyörän perushuoltoa, niin todennäköisesti osaat myös sähköistää pyöräsi sarjallamme, eli asentaa muunnossarjan ja akun!

Polkupyörän sähköistäminen ei vaadi mitään erityisosaamista, kuten esim. sähköalan tuntemusta. Sähköistäminen ei myöskään vaadi mitään kalliita erikoistyökaluja, vaan lähes kaikki sarjat saa asennettua ihan tavallisilla perustyökaluilla, jotka saa ostettua esim. rautakaupasta. Voit myös tilata sarjan yhteyteen kasaamamme työkalusarjan, joka sisältää kaikki yleisimmin tarvittavat työkalut kyseisen sarjan asentamiseksi.

GC -muunnossarjat on suunniteltu ja kehitetty jo lähtökohtaisesti mahdollisimman helpoksi asentaa ja niin että ne voidaan asentaa suurimpaan osaan kaikista tavallisista polkupyöristä. Useisiin muunnossarjoihin on lisäksi saatavana lisävarusteena asennusta helpottavia lisäosia, varusteita ja tarvikkeita, joiden avulla asennusta voi helpottaa entisestään.

Olemme laatineet selkeät Suomenkieliset asennus- ja käyttöohjeet tuotteillemme, joiden avulla asennus onnistuu helposti ensikertalaiseltakin. Tarvittaessa saat apua myös asiakaspalvelustamme, mikäli asennus ei jostain syystä onnistu asennusohjeiden avulla.

Olemme myös määritelleet muunnossarjojen keskimääräiset asennusvaikeudet. Esim. etumoottori on pääsääntöisesti helpompi asentaa kuin takamoottori. Koska muunnossarjat ovat yleismallisia, eli niitä ei ole suunniteltu asennettavaksi mihinkään tiettyyn pyörämalliin, ja koska pyöriä on lukemattomia erilaisia malleja, voi samankin muunnossarjan asennusvaikeus vaihdella sähköistettävän pyörämallin mukaan.


Mitä asennusvaatimuksia on? Mistä tiedän voiko haluamani muunnossarjan asentaa omaan pyörääni?

Tarkemmat muunnossarjojen asennusvaatimukset löytyvät kunkin muunnossarjan / sähköistyspaketin tuotesivulta, ja / tai kyseisen tuotteen erilliseltä tietosivulta. Yleensä keskeisin huomioonotettava seikka polkupyörän sähköistyksessä on että moottorin saa asennettua sähköistettävään pyörään. Sähköpyörässä on moottorin lisäksi toki muitakin pienempiä komponentteja, mutta niiden sovittelu pyörään onnistuu yleensä helposti, eivätkä ne yleensä vaadi mitään juuri tiettyjä mittoja pyörässä jotta ne voitaisiin asentaa.

Alla on kiteytettynä lyhyesti keskeisimmät asennusvaatimukset erityyppisille muunnossarjoille ja akuille:

ETUMOOTTORISARJAT:

Etumoottorisarjaan kuuluu uusi moottoroitu etuvanne pyörään asennettavaksi. Pyörän etuhaarukan akselihahlojen etäisyys toisistaan tulee olla n.10cm. Tämä on standardimitta joka löytyy lähes jokaisesta tavallisesta polkupyörästä (muutamien millien heitto suuntaan tai toiseen ei haittaa)

Joissain erikoisemmissa, esim. taittopyörissä, hahlojen etäisyys voi olla 7cm luokkaa, jolloin normaaliin polkupyörään suunniteltujen (esim. GC-250 / GC-500E) etumoottorisarjojen asennus ei onnistu. (jos tarvitset esim. normaalia kapeamman moottorin vaikkapa taittopyörän sähköistämiseen, kysy asiakaspalvelustamme. Varastossamme on toisinaan joitain erikoismoottoreita, joita ei välttämättä ole listattu verkkokauppaamme ollenkaan)

TAKAMOOTTORISARJAT:

Kuten etumoottorisarjoissa, myös takamoottorisarjoissa keskeisin asennusvaatimus on haarukan akselihahlojen etäisyys toisistaan. Takamoottorin asentamiseksi takahaarukan hahlojen etäisyys tulee olla ~135mm (+- muutamia millejä). Tämä on standardileveys tavallisten polkupyörien takahaarukoissa.

KESKIMOOTTORISARJAT:

Keskimoottorisarjoissa keskeisin asennusvaatimus on sähköistettävän pyörän poljinkeskiön / keskiömuhvin mitat. Keskimoottorin saa asennettua poljinkeskiöön, jonka sisähalkaisija on 34mm (yleisin poljinkeskiömalli tavallisissa polkupyörissä. mm. kaikki tavalliset 4-kanttikeskiöt ovat 34mm halkaisijaltaan.) Lisäksi poljinkeskiön/muhvin leveys tulee olla ~68-73mm (suurimmassa osassa polkupyöriä poljinkeskiön leveys on joko 68mm tai 72mm) 

FATBIKE MUUNNOSSARJAT:

Fatbiken sähköistämiseen on kokonaan omanlaisensa muunnossarjat, sillä fatbikessa lähes kaikki runkomitat poikkeavat tavallisista polkupyöristä.

Yleisesti Fatbikessa takahaarukan akselihahlojen etäisyys on joko ~175mm tai ~190mm. Valikoimistamme löytyy takamoottorisarjaa 250w ja 750w tehoisena sekä 175mm, että 190mm takahaarukoihin.

Keskimoottori fatbikeen vaatii että sähköistettävän fatbiken poljinkeskiön/keskiömuhvin sisähalkaisija on 34mm. Fatbikeissa on yleensä joko ~100mm tai ~120mm leveä poljinkeskiö. Valikoimistamme löytyy keskimoottorit sekä 100mm että 120mm levyisille poljinkeskiöille.


Kauanko polkupyörän sähköistäminen vie aikaa?

Riippuu pitkälti pyörästä ja siihen asennettavasta sähköistyssarjasta. Keskimääräinen asennusaika polkupyörän sähköistämiselle ensikertalaisella on 1.5 - 4 tuntia.

Polkupyörän sähköistäminen ei kuitenkaan ole nopeuslaji, vaan siihen kannattaa varata kunnolla aikaa. Huolellisesti ja ohjeiden mukaan tehty sähköistys takaa luotettavan ja pitkäikäisen toiminnan sähköpyörälle. Huolimattomalla / ohjeiden vastaisella asennuksella voi puolestaan saada aiheutettua erinäköisiä toimintaongelmia, tai jopa hajoitettua joitain sähköjärjestelmän komponentteja.


Miten hankin juuri itselleni täydellisen sähköpyörän?

"Kaupassa olisi se yks valmis ihan ok:lta vaikuttava sähköpyörä, mut kun siitä puuttuu levyjarrut ja mulla ei sähköpyörässä tarviis olla niin monia vaihteita. Ja se istuin ei kyllä oltu tehty meikäläisen kannikoille. Se toinen malli oli ihan liian kallis, mut eipä sitä olis ollutkaan enää sopivalla runkokoolla saatavana.

Saakohan siihen muuten varaosia jos sattuu menemään jotain rikki?... tai uutta akkua? Kauanhan siinä ylipäätään kestää akku ennenku se pitää uusia.. ja paljon lie maksaa uus akku jos sitä nyt on enää saatavana sitku se pitää uusia?" Harmi kun myyjä ei oikein osannut vastata et kenen valmistajan akkukennot siinä akussa olis ollut"

Vaikka valmiita sähköpyöriä on kokoajan enemmän markkinoilla, ei useinkaan löydy juuri sitä omiin tarpeisiin täydellistä vaihtoehtoa. Sensijaan tavallisten polkupyörien valikoimat on valtavan paljon kattavampia. Sähköistämällä tavallisen polkupyörän ei tarvitse tyytyä kompromisseihin, vaan voit valita juuri itsellesi sopivan pyörämallin mieluisilla ominaisuuksilla. Lisäksi voit valita mm. moottorin mallin ja tehon, sekä akun mallin ja kapasiteetin. Näin saat juuri semmoisen kokonaisuuden kuin haluat, ja voit vaikuttaa niin sähköpyörän ominaisuuksiin, kuin myös sen hintaan.

Tavallisen polkupyörän sähköistäminen laadukkailla komponenteilla tarjoaa useimmiten parhaan vastineen rahalle sähköpyörän hankinnassa. Lisäksi se on ympäristöystävällisempi vaihtoehto kokonaan uuden sähköpyörän hankintaan verrattuna. Pidemmänpäälle sähköistäminen on myös varmempi vaihtoehto, sillä aina ei ole itsestäänselvää, että parikin vuotta vanhaan tehdastekoiseen sähköpyörään löytyy enää varaosia, uutta akkua yms..


Onko polkupyöräni sähköistämisen jälkeen tieliikennekelpoinen semmoisenaan. Tarvitseeko sähköpyörä / sähköavusteinen polkupyörä jonkin vakuutuksen, rekisteröimisen tms?

Lyhyesti sanottuna max.250w tehoinen sähköpyörä ei tarvitse mitään vakuutusta tai rekisteröintiä. Yli 250w muunnossarjat sensijaan tarvitsevat tieliikennevakuutuksen.

Lopullinen vastaus riippuu millaisella muunnossarjalla pyörä sähköistetään ja miten muunnossarjan / sähköpyörän asetukset määritellään. 

Alla on lyhyesti keskeiset määräävät tekijät milloin vakuutusta ei tarvita ja milloin tarvitaan: 

Sähköavusteinen polkupyörä - Ei tarvitse vakuutusta tai rekisteröintiä:

-Moottori saa olla nimellisteholtaan max. 250w 

-Moottorin avustuksen on lakattava kun ajonopeus ylittää 25Kmh

-Moottori avustaa vain silloin kun pyörällä poljetaan (ei siis saa toimia pelkästään kaasua painamalla)


Moottorilla varustettu polkupyörä - Tarvitsee tieliikennevakuutuksen:

-Moottorin nimellisteho voi olla yli 250w, mutta max. 1Kw (1000w)

-Moottorin on kytkeydyttävä pois päältä kun saavutetaan 25Kmh ajonopeus

-Moottori saa toimia myös ilman että pyörällä poljetaan, suoraan kaasua painamalla


Sähkömopo - Tarvitsee vakuutuksen ja rekisteröinnin:

-Yli 1Kw moottorilla ja/tai yli 25Kmh moottorin voimalla kulkeva laite luetaan sähkömopoksi, joka tarvitsee (mopo)vakuutuksen. Lisäksi laite on rekisteröitävä mopoksi.


Miten valitsen itselleni parhaiten sopivat sähköistysosat? Millainen muunnossarja sopii parhaiten omaan käyttötarpeisiini? Entäpä akku?

Itselle parhaan muunnossarjan valitsemisessa vaikuttaa muutama seikka:

-Sähköpyörän käyttötarkoitus ja käyttöaste (satunnaiset kauppareissut, päivittäiset työmatkat, hauskanpito maastossa + sunnuntaiajelut maanteillä yms.)

-Sähköistettävän pyörän malli ja siihen asennettavissa olevat komponentit

-Budjetti

MUUNNOSSARJAN MALLI:

Etumoottorisarjat: Etumoottori on yleensä varma ja kustannustehokas valinta, kun sähköpyörän käyttötarkoitus on pääasiassa pyöräillä normaalisti ja päällystetyillä teillä, ja kun halutaan vain kevennystä polkemiseen joko jatkuvasti, tai sillointällöin vaikkapa vain jyrkempiin ylämäkiin, vastatuuleen jne. Etumoottori sopii myös hyvin talvella sähköpyöräilyyn. Etumoottorin saa asennettua lähes kaikkiin pyöriin, ja se on yleensä helpohko asentaa. Kenties näistä syistä GC-250 etumoottorisarjamme on suosituin mallimme.

Takamoottorisarjat: Takamoottori sopii pääsääntöisesti hieman sporttisempaan menoon ja mm. maastoajossa takamoottori on yleensä etumoottoria parempi vaihtoehto. Takamoottori on myös vaihtoehto pyöriin, joissa esim. etunavassa oleva napajarru halutaan säilyttää. Takamoottori ei ole talviajossa niin hyvä vaihtoehto, sillä liukkaalla tiellä pyöräily menee helposti takarenkaan sutimiseksi ja liuruamiseksi.

Keskimoottorisarjat: Keskimoottorit ovat yleistyneet viimevuosina reilusti. Pääsääntöisesti niitä voidaan pitää napamoottoreita astetta parempana vaihtoehtona, mutta ne ovat myös napamoottoreita kalliimpia. Keskimoottorit sopivat tavalliseen sähköpyöräilyyn kauppareissuista työmatkoihin, ja usein ne sopivat hyvin myös mm. maastoajoon. Paljon ja/tai säännöllisesti sähköpyöräilevän kannattaakin harkita, josko kannattaisi sijoittaa hieman enemmän kunnolliseen keskimoottoriin napamoottorin sijasta.

Valikoimissamme on toimintatavaltaan ja ajotuntumaltaan paria erilaista keskimoottorisarjaa, jotka sopivat erilaisiin käyttötarpeisiin:

KM1 ja KM2 -keskimoottorit: Tripla-anturoinnin (momentti, kadenssi ja nopeustunnistus) ansiosta KM -keskimoottorisarjat tarjovat erittäin luonnollisen ja dynaamisen avustuksen sähköpyöräilyyn. Moottori tunnistaa kuinka raskasta pyörällä on kulloinkin polkea ja kuinka nopeasti polkimia pyöritetään, ja moottori avustaa sitä enemmän mitä raskaampaa polkeminen on. Moottorin ajotuntumaa voisi kuvailla lyhyesti siten, että moottori lisää sinun omaa voimantuottoa ja avustaa polkemista juuri silloin ja senverran kuin kulloinkin tarvitsee. 

BAFANG -keskimoottorit: Bafang -keskimoottoreissa anturointi on hyvin yksinkertainen ja Bafang -keskimoottori tekee sähköpyörästä enemmänkin hieman ON / OFF -tyyppisen, sähkömopomaisen sähköpyörän. Moottori vetää kiinteästi valitulla avustusteholla kun polkimia pyöritetään (tai painetaan kaasua). Normaalikäytössä (pyöräteillä, kaupungissa ym. ajettaessa) moottorin toimintatapa voi olla hieman äkkinäinen, joten Bafang ei mielestämme ole paras valinta mm. säännölliseen työmatkapyöräilyyn.

Klikkaa lue laatimamme artikkeli, jossa pureudutaan tarkemmin näiden kahden hyvin erityyppisen keskimoottorisarjan toimintaan


Voiko sähköpyörällä ajaa kuten tavallisella polkupyörällä, ilman avustusta?

Kyllä voi, mikäli moottori vaan on ns. "vapaastirullaava". Kaikki GC:n valikoimien moottorit (poislukien GC-1000, joka on suoravetoinen takamoottori) ovat vapaastirullaavia, alennusvaihteellisia ja vapaakytkimellä varustettuja, joilla ajaminen ilman sähköapuakin onnistuu hyvin.
Lisääntyneen painon (~6-10kg) vuoksi pyörä on hieman raskaampi polkea, mutta ei merkittävän paljoa. Varsinkin jos akku irroitetaan, lisävastusta hädintuskin huomaa.

Sensijaan suoravetoiset / alennusvaihteettomat moottorit tuottavat merkittävän vastuksen polkemiseen ja ovat lisäksi painavia, joten sellaisella ilman sähköjä ajaminen on huomattavan raskasta. Nykypäivän sähköpyörissä suoravetoiset moottorit ovat suht. harvinaisia, mutta niitäkin käytetään edelleen jonkinverran.


Voiko muunnossarjan irroittaa pyörästä ja asentaa toiseen?

Voi. Sarja on yhtä helppo purkaa, kuin se on asentaakin. Jos asennus tehdään huolellisesti, ei pyörään jää välttämättä minkäänlaisia jälkiä sähköistyksestä.


Voiko sähköpyörällä ajaa myös talvisin?

Kyllä voi. Etenkin omat GC -muunnossarjamme on suunniteltu Pohjoisiin olosuhteisiin, jotta ne toimivat optimaalisesti ympärivuotisesti Suomen olosuhteissa. Pakkanen vaikuttaa kuitenkin mm. akun toimintasäteeseen, joten talvella sähköpyörän toimintasäde pienenee.

Kaikki markkinoiden sähköpyörät eivät toimi yhtähyvin etenkään kovemmilla pakkasilla, sillä niitä ei ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin. Pakkanen voi mm. jähmettää moottorin voitelua, jolloin moottori ei rullaa erityisen hyvin ja sen komponentit kuluvat nopeammin koska eivät saa kunnolla voitelua.

Laadukasta Litiumakkua voidaan käyttää jopa -20C pakkasella, sillä se pitää itsensä lämpimänä käytettäessä. Akkua ei kuitenkaan saa säilyttää alle 0C lämpötilassa, ja akun pidempiaikainen säilytys suositellaan tehtävän huoneenlämmössä. Kylmää akkua ei koskaan tule ladata, sillä mikäli akun sisällä olevien kennojen lämpötila on alle 0C, vaurioituvat / heikentyvät kennot pysyvästi jos niitä ladataan. Oikeinkäytettynä talvella sähköpyöräily ei aiheuta laadukkaalle akulle pysyvää haittaa, mutta toimintasäde jää talvella jopa 40% pienemmäksi kuin lämpöisellä kesäkelillä.

On hyvä huomioida että edulliset, yleensä väärennetyillä / huonolaatuisilla kennoilla varustetut sähköpyöräakut voivat mahdollisesti vaurioitua tai menettää pysyvästi ominaisuuksiaan pakkasella käytettäessä, sillä niissä käytettyjen kennojen laadusta, ominaisuuksista, käytetyistä materiaaleista yms. ei voi koskaan tietää... 

Talviajossa suosittelemme käyttämään kunnollisia talvirenkaita ongelmien välttämiseksi.


Minkälainen takuu tuotteillanne on?

Greencyclen lähtökohtainen tavoite on, että kerran meiltä hankittu sähköpyörä / sähköistys tavalliseen pyörään on asiakkaallemme mahdollisimman pitkäikäinen, huoleton ja hyödyttävä hankinta. Panostamme siksi vahvasti tuotteidemme laatuun ja mahdollisimman hyvään hinta-laatusuhteeseen. Siksi myönnämme tuotteillemme myös markkinoiden parhaimpiin kuuluvat takuut.

Takuuajat ovat tuotekohtaisia, mutta pääsääntöisesti muunnossarjoillamme on 2-3 vuoden takuu ja lähes kaikilla akuillammekin on pitkä 2 vuoden takuu.


Lataako järjestelmä akkua poljettaessa / jarrutettaessa / alamäessä?

Ei. Teoriassa energian talteenotto on mahdollista, mutta käytännössä se ei ole sähköpyörien kohdalla kannattavaa tai järkevää (sähköautojen kohdalla tilanne on täysin toinen ja niissä energian talteenotossa on paljonkin järkeä). Sähköpyörien kohdalla energian talteenotto on kuitenkin pääasiassa "mainospuhetta", jonka todelliset hyödyt ovat vähäisempiä kuin siitä aiheutuvat haitat.

Polkuenergian talteenotto ajon aikana tarkottaisi, että polkijan pitäisi työskennellä “moottoria vastaan”. Tämä taas saisi polkemisen tuntumaan raskaalta kuin ajaminen tyhjillä renkailla.

-Entäpä "jarruenergian" talteenotto alamäessä, kun pyörä rullaa "itsestään" painovoiman vaikutuksesta mäkeä alas? Tämä on teoriassa ihan hyvä idea, mutta valitettavasti käytännössä ei niinkään:

Sähköpyörän kokonaispaino on senverran alhainen, että syntyvän mahdollisesti talteenotettavan liike-energian määrä on suhteellisen vähäinen, kuten olisi myös sen vaikutus sähköpyörän toimintasäteeseen. Toisekseen jarruenergian talteenotto vaatisi sähköpyörään teknisesti ei-toivottuja ratkaisuja / ominaisuuksia. Yksinkertaisimpana vaihtoehtona on käyttää suoravetoista painavaa ja vastusta tuottavaa moottoria, joka huonontaa ajo-ominaisuuksia, lisää painoa ja tekee ajamisesta ilman sähköapua hyvin raskasta. Teknisesti on mahdollista järjestää energian talteenotto myös ajettavuuden kannalta paremmilla, mutta teknisesti monimutkaisemmilla ratkaisuilla. Ne lisäävät sähköpyörän hintaa ja lisäävät mahdollisesti hajoavia / kuluvia osia.

Kuvitellaan vielä kuitenkin että sähköpyörässä on kevyt, hyvin rullaava ja ajo-ominaisuuksia huonontamaton järkevästi toteutettu jarruenergian talteenotto. Ongelmaksi / haitaksi voi muodostua akku ja sen käyttöikä. Nykyaikaista Litiumakkua ladataan tietyllä latausvirralla, jota täytyy pienentää mitä täydempi akku on. Liian suurella virralla / liian nopeasti ladatessa akku kuumenee ja sen käyttöikä lyhenee. Jos akku ei ole erityisesti suunniteltu riittävälle purku/latausvirralle kennoiltaan, voi akku latautua liian suurella virralla, jolloin sen käyttöikä lyhenee. Vääränlainen / huonolaatuinen akku voi kärsiä merkittävästikin suht.lyhyessä ajassa, jos sitä ei ole suunniteltu oikeanlaisesti ja/tai jos siinä käytetään vääränlaisia/huonolaatuisia komponentteja.

(Täys)sähköauton suuri akusto voi helposti ottaa moottoreiden tuottaman jarruenergian talteen ilman vaaraa että yksittäiset kennot (joita täyssähköautossa on yleensä tuhansia, sähköpyörässä kymmeniä) ylirasittuisivat. Sähköauton liike-energia on myös hieman eriluokkaa kuin sähköpyörän, jolloin saatava energian määrä on huomattavasti suurempi. Sähköauton akussa on (tai ainakin pitäisi olla) myös erillinen akuston lämmönvalvonta / säätö, jolloin ei synny vaaraa että esim. talvella liian kylmään akkuun ladattaisiin jarruenergiaa, joka vaurioittaisi akun kennoja.

Katsoipa asiaa miltä kantilta tahansa, niin energian talteenotto sähköpyörässä on harvoin järkevää, kannattavaa tai edes tarpeellista siitä saatavaan hyötyyn nähden.


Miksi ette myy lyijyakkuja sähköpyörään. Ne ovat edullisia?

Ne ovat myös todella painavia, kömpelöitä, ominaisuuksiltaan epäkäytännöllisiä sekä lyhytikäisiä. Lisäksi ne eivät ole erityisen turvallisia mm.niiden sisältämän lyijyn, akkuhapon yms. vuoksi, erityisesti onnettomuustilanteessa. Lisääntynyt paino tekee pyörästä raskaan polkea, hankalan ohjata ja pysäyttää. Lisääntynyt paino myöskin rasittaa pyörän runkoa paljon.

Lyijyakun käyttäminen sähköpyörässä Litiumakku -teknologian kehittyessä ja hintojen laskettua merkittävästi ei ole enää miltään kantilta katsottuna järkevää. Oikeastaan ainoa niitä puoltava argumentti sähköpyöräkäytössä voisi olla niiden alhaisempi hankintahinta. Toisaalta lyhyehkön käyttöiän vuoksi akku joudutaan uusimaan huomattavasti useammin kuin laadukas Litiumakku, jolloin pidemmänpäälle laadukas ja pitkäikäinen Litiumakku tulee myös edullisemmaksi ja sen ympäristörasite on vähäisempi.

 

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

TOIMITUSKULUT:
Kunkin tuotteen vaihtoehtoiset toimitustavat ja kulut kerrotaan tuotesivuilla. Toimitustavat määräytyvät tuotteen koon ja painon mukaan. Tuotteiden lähettämisestä peritään toimituskuluja tuotteesta riippuen. Jos asiakas tilaa väärän tuotteen (esim vääränkokoinen vanne, akku yms.) ja se joudutaan vaihtamaan, jää toimituskulut asiakkaan maksettavaksi täysimääräisenä. Toimitamme ja vastaanotamme kaikki lähetykset Matkahuollon kautta.

TOIMITUSAIKA:  
Pyrimme lähettämään kaikki varastossa olevat tuotteet viimeistään tilausta seuraavana arkipäivänä. Jos teet tilauksesi arkiaamuna, todennäköisesti tilauksesi lähetetään jo samana päivänä. Toimitusaika toimitustavasta riippuen yleensä n. 1-3 arkipäivää. Emme lähetä tilauksia viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Jos tuotetta ei ole varastossa, toimitusaika on aina tuotteesta riippuen tapauskohtainen. Tuotteiden varastotilanteen ja toimitusajat (jos tuote loppunut varastosta) näet kaupassa kyseisen tuotteen tuotesivulla. Ilmoitetut toimitusajat ovat aina arvioita ja viitteellisiä ja ne voivat vaihdella ilmoitetusta.

Meistä johtumattomista syistä emme voi taata, että ilmoitetut toimitusajat pitävät aina paikkaansa. Teemme kuitenkin aina parhaamme, jotta saamme toimitettua tilatun tavaran mahdollisimman nopeasti. Erikseen asiaakkaalle tilatun tuotteen tilausta ei voi perua ilman perusteltua syytä, jos tuote/tuotteet on jo keretty tilaamaan.
 
ASIAKKAAN VASTUU:

Kaikki myymämme muunnossarjat on ns. yleismallisia, eli ne ei ole erikseen tarkoitettu mihinkään tiettyyn pyörämerkkiin/malliin (ellei erikseen niin mainita) Vaikka sarjat on helppo asentaa suurimpaan osaan pyöristä, emme voi taata että kaikkiin pyöriin asennus onnistuu "heittämällä". Joidenkin pyörien sähköistäminen voi olla hankalampaa kuin toisten. Olemme koettaneet koota sivuillemme mahdollisimman kattavasti tietoa eri tuotteista ja niiden asennusvaatimuksista.

Tekemällä tilauksen hyväksyt, että olet lukenut kaiken saatavilla olevan tiedon ja ymmärrät mitä esimerkiksi sarjan ja akun asentaminen omaan pyörääsi vaatii ja että tilaamasi tuote on käyttötarkoitukseen sopiva. Hyväksyt myös, että asennuksessa voi tulla ylimääräistä vaivaa / työtä jota ei mainita esim. asennusohjeessa tai tuotetiedoissa. Asiakkaan vastuulla on asentaa tuote huolellisesti sekä käyttää sitä tarkasti ohjeiden mukaan. Huolimattomasta tai väärin tehdystä asennuksesta aiheutuvat mahdolliset viat eivät kuulu takuun piiriin. Mikäli tuote on asennettu tai sitä käytetään vastoin sen käyttötarkoitusta, tai tuote on avattu, tehty mitään omia kytkentöjä, vaihdettu liittimiä tai mitenkään muutoin muutettu tuotetta alkuperäisestä ilman maahantuojan lupaa, ei takuu ole voimassa.

Asiakkaan vastuulla on selvittää tuotteen ominaisuudet ja käyttötarkoitus ja että tilattu tuote/tuotteet ovat käyttötarkoitukseen sopivia. Mikäli asiakas on tilannut väärän tuotteen, voidaan se vaihtaa oikeaan tuotteeseen. Väärän tuotteen tilannut asiakas on velvollinen omalla kustannuksellaan palauttamaan tuotteen myyjälle palautusehtojen mukaisesti käyttäen vain Matkahuollon bussipakettia ja asiakkaalle erikseen palautusta varten annettuja palautustietoja. Myös uuden korvaavan tuotteen lähettämisestä aiheutuvat kulut jäävät asiakkaan maksettaviksi täysimääräisenä.

Palautuksesta/vaihdosta on sovittava aina etukäteen myyjän kanssa ja kulloinkin voimassa olevia palautusehtoja tulee noudattaa. Väärä tilattu tuote tulee lähettää Greencyclelle tarkastettavaksi jotta varmistutaan että tuote on käyttämätön, uudenveroinen ja alkuperäisessä pakkauksessaan kaikkine tarvittavine osineen. Mikäli näin ei ole, ei tuote ole palautus/vaihtokelpoinen.

Mikäli tuote/tuotteet on ostettu suoraan Greencyclelta, tulee palautukset tehdä aina ainoastaan Matkahuollon bussipakettina. Mikäli palautettava/vaihdettava tuote, tai mitään muutakaan toimitetaan Greencyclelle muulla tavoin, emme voi taata että palautus tulee perille ajoissa tai ollenkaan.

Lähettäessäsi Greencyclelle mitään tavaraa, mikä ei mahdu tavallisena kirjepostina, tulee käyttää ainoastaan Matkahuollon bussipakettia. *Älä siis lähetä meille mitään muutoin kuin Matkahuollon bussipakettina.* Vain suoraan postilaatikkoon toimitettava kirjeposti voidaan lähettää tavallisena kirjepostina.

Takuutapauksissa Greencycle korvaa tuotteiden toimituksesta aiheutuneet kulut ainoastaan mikäli palautusehtoja on noudatettu ja viallinen osa on toimitettu Matkahuollon bussipakettina. Mikäli takuunalainen osa toimitetaan Greencyclelle millään muulla kuin palautusehtojen mukaisella tavalla, ei toimituksesta aiheutuneita kuluja voida maksaa.

TAKUU:

Kaikilla muunnossarjoillamme on 12-40kk takuu ja akuilla pääsääntöisesti 12-30kk takuu. Kyseisen tuotteen tuotesivulta näet tarkemmin kyseisen tuotteen takuuajan. Takuu koskee materiaali -ja valmistusvirheitä.  Mahdollisissa vikatapauksissa kannattaa ensin käydä ns. perusasiat läpi, kuten varmistaa että päävirrat on päällä, kaikki johdot kytketty oikein ja liittimet ovat ehyet ja kunnolla pohjassa. Sivuiltamme kohdasta 'Ohjeet' löytyy vianselvityskaavio, jonka avulla vikaa voi koettaa paikallistaa itse. Suurin osa vikatapauksista on itse korjattavissa (esim. huonosti pohjassa oleva liitos)

Mikäli et itse saa vikaa paikallistettua ja/tai korjattua, on oltava yhteydessä ensisijaisesti tuotteen myyjään. Jos jossain osassa kuitenkin todetaan takuuaikana materiaali ja/tai valmistusvirheestä johtuva vika, on myyjä velvollinen korvaamaan uuden osan ja sen lähettämisestä aiheutuneet kulut.

Mikäli vika todetaan takuun ulkopuoliseksi viaksi, voi myyjä toimittaa tarvittavat varaosat täysimääräisesti asiakkaan laskuun.

Tuotteitamme parannetaan jatkuvasti ja joidenkin parannusten vuoksi vanhanmallinen tuote ei välttämättä ole yhteensopiva uudempien mallien kanssa. Pyrimme kuitenkin pitämään varastossa mahdollisimman kattavasti vanhempien mallien varaosia, jotta vanhemmatkin mallit saadaan korjattua ilman että koko järjestelmää tarvitsee uusia. Emme kuitenkaan voi taata, että kaikkiin myynnissä olleisiin malleihin löytyy aina sopivat varaosat. Joissain harvinaisissa tapauksissa voidaan joutua uusimaan muitakin kuin itse rikkinäinen osa, mikäli vanhanmalliseen tuotteeseen ei ole enää saatavilla sopivaa osaa.

Takuu ei koske normaalia kulumista, kuten esimerkiksi laakereita, alennusvaihdetta, vannetta, eikä akun kapasiteetin luonnollista heikkenemistä. *Akun käyttäjä voi itse vaikuttaa merkittävästi akun toimintasäteeseen ja elinikään noudattamalla akun mukana tulleita ohjeita* (mikäli akun mukana ei ole tullut akun käyttö, lataus ja säilytysohjetta, voi sen ladata myös sivuiltamme kohdasta ohjeet)

Takuu ei myöskään kata mitään muita kuluvia osia, kuten jarruja, renkaita, ketjuja, rattaita jne.. Akun vääränlainen käyttö ja säilytys voi heikentää akun kapasiteettia tai jopa hajoittaa akun. Akun käyttö, lataus ja säilytysohjeiden laiminlyönti raukaisee takuun. Asiakkaan vastuulla on käyttää, ladata ja säilyttää akkua kyseisen akun ohjeiden mukaan.

Takuu ei ole voimassa, jos tuote on asiakkaan toimesta asennettu jollain tavoin väärin, joka on johtanut vian syntymiseen, tai jos tuotetta on käytetty väärin. Takuu on voimassa vain, kun tuotteita käytetään myymiemme, yhteensopivien tuotteiden kanssa.

Takuu raukeaa, jos tuote on avattu, tuotteen sinetti on rikki, tuote on purettu, sitä on yritetty itse korjata, tehty mitään omia kytkentöjä jne. *Kaikenlainen tuotteen muokkaaminen ilman maahantuojan kirjallista lupaa raukaisee takuun.* Akkua tulee ladata ainoastaan sen mukana toimitetulla laturilla, tai muulla maahantuojan kirjallisesti hyväksymällä laturilla. Litiumakkuja on monenlaisia ja ne tarvitsevat aina juuri kyseiselle akulle tarkoitetun laturin. *Älä missään nimessä käytä akun lataamiseen mitään yleislaturia.*

*Takuu ei ole voimassa, mikäli tuotteitamme käytetään muualta ostetun  / saadun tai itse rakennetun akun kanssa*, sillä emme voi taata kyseisen akun sopivuutta tuotteemme kanssa. Suosittelemme käyttämään vain yksinomaan myymiämme, luotettaviksi ja aidoiksi todettuja sähköpyöräkäyttöön tarkoitettuja turvallisia lithiumakkuja. Takuu ei kata missään tilanteessa tuotteistamme muille tuotteille, henkilöille, kiinteistöille, ajoneuvoille yms. aiheutuneita vahinkoja tai haittoja, eikä myöskään muiden tuotteiden aiheuttamia vahinkoja myymiimme tuotteisiin.

Takuutapauksissa, kun ensin on käyty vianselvityskaavion mukaiset testit läpi, ensisijaisesti pyydämme tekemään muutamia lisätestejä, jotta voidaan mahdollisimman tarkasti selvittää ja paikantaa vika. Monesti vika pystytään paikantamaan ja korjaamaan asiakkaan toimesta. Lähetämme tarvittaessa varaosia, kun on selvitetty missä komponentissa vika oletetaan olevan. Jos varaosilla ei saada useamman yrityksen jälkeen tuotetta korjattua, voi asiakas niin sovittaessa lähettää koko sähköistetyn pyörän / muun laitteen Greencyclen päätoimipisteelle Kajaaniin, jolloin koko kokonaisuus päästään tarkastamaan kerralla ja näin vika saadaan varmasti korjattua.

Useiden tuotteittemme tee-se-itse-luonteisuuden vuoksi mahdollista vikaa ei aina pystytä löytämään / todentamaan sähköpostitse/puhelimen välityksellä ja toteamaan johtuuko vika takuunalaisesta materiaali tai valmistevirheestä, vai huolimattomasti tai väärin tehdystä asennuksesta tai vääränlaisesta käyttämisestä. Mikäli jokin osa tai koko pyörä/sähköistetty laite joudutaan lähettämään Greencyclen päätoimipisteelle tarkastettavaksi/korjattavaksi, määräytyy toimituksesta ja korjauksesta aiheutuneet kulut sen mukaan onko vika takuunalainen (materiaali, komponentti tai valmistevirhe)

Takuutapauksissa tuotteen myyjä korvaa korjauksesta aiheutuneet komponentti, työaika ja toimituskulut (toimituskulut korvataan ainoastaan kun käytetään Matkahuollon bussipakettia) Asiakas voi myös itse toimittaa pyöränsä tarkastettavaksi / korjattavaksi omalla kustannuksellaan niin halutessaan. Mikäli vika todetaan johtuvan vääränlaisesta ja/tai huolimattomasta asennuksesta, käytöstä tai jostain muusta takuun ulkopuolisesta seikasta, tällöin kyseessä ei ole takuutapaus ja korjaus- ja toimituskulut jäävät kokonaisuudessaan asiakkaan maksettavaksi. Asiakkaalta voidaan jälkikäteen periä myyjälle aiheutuneita rahtikuluja, mikäli tuote on toimitettu myyjälle myyjän laskuun ja vian todetaan olevan takuun ulkopuoleinen.

Tuotteidemme korjaus ja huoltotoiminta ei kuulu liiketoimintaamme, emmekä siten halua veloittaa omien tuotteittemme korjauksesta. Siksi pyrimme tekemään takuun ulkopuoliset korjaukset tuotteisiimme mahdollisimman pienin kuluin. Kuitenkin mikäli tuotetta on asiakkaan toimesta milläänlailla muokattu tai muutettu, tai käyttö ja/tai asennusohjeita ei ole noudatettu ja se on edesauttanut tai johtanut vian syntymiseen, voidaan korjaus tehdä normaalin tuntityöveloituksen mukaan.
*Kaikki toimitukset Greencyclelle tulee tehdä vain Matkahuollon bussipakettina.* Vanha rikkinäinen/viallinen tuote yleensä palautetaan meille, mutta se katsotaan aina tapauskohtaisesti ja aina se ei ole välttämättä tarpeen.
 
KAUPAN PERUMINEN JA PALAUTUS
     
Kuluttajalla on lain mukainen 14 päivän peruutusoikeus. Peruutusoikeus lasketaan alkaneeksi siitä, kun asiakas on vastaanottanut tilauksensa. Kaupan peruutuksesta on aina sovittava kauppiaan kanssa etukäteen kirjallisesti, esim. sähköpostitse. Kaikki palautukset ja muut lähetykset Greencyclelle on tehtävä poikkeuksetta aina *Matkahuollon bussipakettina*, käyttäen erillistä asiakaspalvelusta saatua palautustunnusta. Emme lähetä emmekä vastaanota Postin kautta tehtyjä toimituksia lainkaan, sillä tästä aiheutuu meille ylimääräistä vaivaa ja kuluja. Postin käyttämisestä veloitamme ylimääräisen 10e kulukorvauksen. Emme myöskään hyvitä takuukorjauksien osalta toimituskuluja, mikäli takuuhuoltoon toimitettu tuote on toimitettu muutoin kuin edellämainittujen palautusehtojen mukaisella tavalla.

Palautetun tuotteen on oltava käyttämätön, uudenveroinen, ehyessä alkuperäisessä myyntipakkauksessaan. Kaikkien lähetettyjen osien, papereiden ja mahdollisten kyseiselle tuotteelle suunniteltujen pakkausmateriaalien on oltava mukana palautuksessa.

Peruutustapauksessa, mikäli tuote on jo keretty lähettää, palautamme ainoastaan tuotteista maksetun hinnan. Peruutustapauksessa kaikki tilauksesta aiheutuneet toimitus -ja maksukulut jäävät asiakkaan kuluksi täysimääräisenä. Vaikka tilauksella olisi asiakkaalle ilmaiset toimituskulut, maksaa tilauksen toimittaminen kauppiaalle. Myös nämä alunperin asiakkaalle ilmaiset toimituskulut jäävät asiakkaan maksettavaksi täysimääräisenä. Mikäli tilauksen pakkaus / pakkaukset on avattu ja/tai tilauksen tuote on asennettu, tarkastamme tuotteiden kunnon ennenkuin voimme palauttaa tuotteista maksettua hintaa. Peruutusoikeus ei ole voimassa, mikäli tuotetta on käytetty, se on asennettu ja / tai se ei ole alkuperäisessä ja ehyessä pakkauksessaan. Palautettavan tuotteen on oltava käyttämätön ja kaikilta osin täysin uudenveroinen. Mikäli asiakas on tehnyt tilauksen ja peruu sen ennen tuotteiden lähettämistä, mutta kyseinen tilaus on jo keretty kasata ja pakata, on kauppias oikeutettu perimään asiakkaalta aiheutuneet maksu, käsittely ja pakkauskulut. Tehty ja peruutettu tilaus aiheuttaa aina kauppiaalle kuluja, sekä ylimääräistä vaivaa.

Samat palautusehdot koskevat myös, jos asiakas on vahingossa tilannut esimerkiksi väärän tai epäsopivan tuotteen ja se joudutaan vaihtamaan toiseen. Kauppias korvaa toimituskulut vain siinä tapauksessa, että asiakkaalle on toimitettu tilauksesta poikkeava tuote. Palautus on tehtävä viipymättä sen jälkeen kun palautuksesta on sovittu, kuitenkin viimeistään 14 vrk sisällä palautuksen sopimisesta. Mikäli palautusehtoja ei noudateta, on kauppiaalla oikeus periä esim. väärästä palautus/toimitustavasta aiheutuneita ylimääräisiä kustannuksia asiakkaalta. Kun tuote/tuotteet on palautunut takaisin kauppiaalle ja ne on tarkastettu että ne täyttävät palautusehdot, palauttaa myyjä tuotteiden hinnan asiakkaan tilille viimeistään 14vrk:n kuluessa palautuksen saapumisesta. Toimitus, maksu tai muita kuluja ei palauteta asiakkaalle.

Maksamatta jätetty lasku ei ole peruutus! Maksamattomista tilauksista aiheutuu meille ylimääräistä työtä ja kustannuksia. Vähennät turhan työn ja kustannusten määrää, jos peruutat tilauksen mahdollisimman pian ennen toimitusta, mikäli et ole aikeissa maksaa/noutaa sitä.

Erityistapauksissa, jos esim asiakkaan pyörä on hyvin erikoinen, eikä voida olla varmoja tuotteen sopivuudesta, voidaan sopia ns.avokaupasta, jolloin asiakkaalla on tietty aika palauttaa tuote halutessaan ja saada rahansa takaisin. Toimitus -ja mahdolliset maksukulut jäävät tässä tapauksessa asiakkaan maksettavaksi. Palautetun tuotteen on oltava virheettömässä, uudenveroisessa kunnossa kaikkine osineen ja alkuperäisessä myyntipakkauksessaan.
     
MAKSUTAVAT:
    
*Maksutapoina Greencycle-verkkokaupassa on seuraavat vaihtoehdot:*

*-Verkkopankki ja korttimaksu* (kaikki yleisimmät kotimaiset pankit ja pankki/luottokortit)
*-MASH-lasku / osamaksu* -  MASH-laskulle saat täysin kulutonta ja korotonta maksuaikaa 
45 päivää tilauspäivästä alkaen. Voit myös valita osamaksun, jolla maksat tilauksesi 3, 6, 9, 12, 18 tai 24 erässä. MASH-palvelun ehdot.
*-Bussiennakko* - Maksu Matkahuoltoon tilausta noudettaessa (Bussiennakkomaksu 5e)
*-Tilisiirto / Ennakkomaksu tilillemme* - Normaali pankin tilisiirto. Maksutiedot näet tilauksen viimeisteltyäsi. Huom. Lähetämme tuotteet vasta kun maksusuoritus näkyy tilillämme!
*-Bitcoin* (Maksupalveluntarjoaja on BitPay)
*-Lasku Sopimusasiakkaille* - Normaalin lasku 14pvä maksuajalla, vain sopimusasiakkaillemme. 

-Noudettaessa tilaus Kajaanin toimipisteeltämme voit maksaa ainoastaan käteisellä. Noudettaessa voit myös tehdä tilauksen verkkokaupassa jo etukäteen, valita maksutavaksi nouto ja noutaa tuotteet kun saat noutoilmoituksen sähköpostitse.

Lähettämällä tilauslomakkeen sitoudut noudattamaan näitä ehtoja:
 
1. Tilaajana ja maksajana voi toimia vain yli 18-vuotias. Alle 18-vuotiaan tilaukset tulee tehdä huoltajan nimellä ja suostumuksella.

2. Maksamattomat laskut siirrämme perintään/oikeudelliseen perintään. Pidämme oikeuden periä viivästyskorkoa ja huomautuskuluja jos joudumme lähettämään huomautuslaskun. Mahdolliset perintäkulut tulevat asiakkaan maksettaviksi aina täysimääräisenä.

3. Tilauksen lähettäminen on aina sitovaa. Voit peruuttaa tilauksesi, mutta mikäli et maksa etkä peruuta tilaustasi, voimme asettaa myyntikiellon. Peruutathan siis tilauksesi, mikäli et aio maksaa sitä. Katso peruuttamisen ehdot ylempää kohdasta peruuttaminen.

5. Tuotteiden hinnat ovat voimassa toistaiseksi. Oikeus hintojen muutokseen ilman eri ilmoitusta pidätetään.

6. Greencycle pidättää oikeuden katkaista asiakassuhde yksipuolisten väärinkäytösten, jatkuvien palautusten, maksamatta ja peruuttamatta jätettyjen tilausten tai toistuvien peruutusten vuoksi vuoksi ilman eri perustelua tai ilmoitusta. Voimme laskuttaa asiakkaalta toistuvista peruutuksista /maksamattomista tilauksista aiheutuneet ylimääräisen työn ja muut aiheutuneet kulut (Kuluttajansuojalaki 5. 28§).

7. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron 24%, ellei siitä erikseen mainita