Greencycle muunnossarjoihin on saatavana useaa erilaista polkutunnistinta, jotta asennus onnistuisi kaikkiin erilaisiin poljinkeskiöihin. Mikä sitten sopii omaan pyörääni parhaiten?


Perusmallin polkuanturi

Perusmalli

Greencycle muunnossarjan mukana tulee aina vakiona perusmallin polkuanturi, joka sopii lähes kaikkiin pyöriin. Se koostuu kahdesta osasta. Itse anturi, joka kiinnitetään poljinkeskiöön kiinteästi, sekä magneettikiekosta, joka asennetaan poljinakseliin ja se pyörii akselin mukana kun polkimia pyöritetään.

Asennus

Perusmallin polkuanturin asennukseen on kaksi tapaa, puristus tai liimausasennus. Asennustapa riippuu millainen poljinkeskiö sähköistettävässä pyörässä on.

Puristusasennus:

Jos pyörän poljinkeskiössä on huullosksellinen päätyholkki, asennetaan anturi huulloksen ja runkoputken väliin. Puristusasennus on varmin tapa polkuanturin asentamiseen, sillä anturi ei voi päästä tipahtamaan / irtoamaan holkin ja rungon välistä mitenkään.

-Irroita pyörästä poljinkampi poljinkammen ulosvetäjällä. Yleensä anturi asennetaan pyörän vasemmalle puolelle (takaapäin katsottaessa) Joissain pyörissä anturin mahtuu asentamaan myös oikealle puolelle, joskin se on yleensä hieman työläämpää.

-Irroita sitten keskiölaakerin päätyholkki keskiön irroitustyökalulla. Laita anturi oikeinpäin (johto sisäänpäin) keskiötä vasten ja kiristä holkki takaisin paikoilleen. Asenna anturi semmoiseen asentoon, että anturin johto ei osu runkoon eikä pääse vaurioitumaan tai hankaamaan mihinkään. Laita magneettikiekko akseliin siten, että magneetit osoittavat ulospäin ja että magneettikiekon ja anturin väliin jää mahdollisimman pieni väli. Anturi ei kuitenkaan saa hangata magneettikiekkoon. Ennen poljinkammen takaisinlaittoa kannattaa kokeilla että anturi toimii ja moottori lähtee pyörimään polkimia pyöritettäessä.

Puristusasennusta varten tarvittavat työkalut ja tarvikkeet:

-Poljinkammen ulosvetäjä kammen irroitusta varten

-Keskiön irroitustyökalu, jotta päätyholkki saadaan käytettyä irti keskiöstä

Liimausasennus:

Jos keskiöholkissa ei ole huullosta, tai esim. sitä ei saada auki / haluta aukaista, niin anturi liimataan rungon keskiömuhviin. Suosittelemme käyttämään laadukasta 2-komponenttiepoksia, jotta anturi pysyy liimattuna pitkään. Lisävarusteena on saatavana poljinanturin liimausasennussarja, joka sisältää palasen "karhunkieltä" liimattavien pintojen karhentamiseen, puhdistusliinan rasvojen ja lian poistamiseen, tehokkaan 2-komponenttiliiman, sekä liimaustyökalun jolla liimaaminen on helppoa ja anturi pysyy tukevasti paikoillaan liiman kuivuessa.

Huom. Liimaa anturi oikeinpäin (johto sisäänpäin) keskiötä vasten. Liimaa anturi semmoiseen asentoon, että anturin johto ei osu runkoon eikä pääse vaurioitumaan tai hankaamaan mihinkään. Jätä liima kuivumaan kunnes se on kunnolla kovettunut. Laita sitten magneettikiekko akseliin siten, että magneetit osoittavat ulospäin ja että magneettikiekon ja anturin väliin jää mahdollisimman pieni väli. Anturi ei kuitenkaan saa hangata magneettikiekkoon. Ennen poljinkammen takaisinlaittoa kannattaa kokeilla että anturi toimii ja moottori lähtee pyörimään polkimia pyöritettäessä.

Liimausasennusta varten tarvittavat työkalut ja tarvikkeet:

-Poljinkammen ulosvetäjä kammen irroitusta varten

-Laadukasta metallille tarkoitettua liimaa, puhdistusainetta rasvajäämien poistamiseksi, hiomapaperia/karhunkieli. Lisävarusteena tilattava liimausasennussarja sisältää kaiken tarvittavan sekä työkalun, jolla anturi pysyy tiukasti ja tukevasti paikoillaan liiman kuivuessa. Suosittelemme käyttämään liimausasennussarjaa asennuksen helpottamiseksi!

perus-pas-asennustavat.jpg










EASY: EASY -polkutunnistin on yksiosainen ja sopii ainoastaan tavallisiin 4-kanttikeskiöihin. EASY -tunnistin on nimensä mukaisesti helppoEASY -Polkuanturi asentaa. Se työnnetään varovasti poljinakseliin ja se lukittuu poljinkeskiön holkissa oleviin "hakasiin". Helpon asennuksen lisäksi EASY -tunnistimessa käytetään tupla-anturointia, jolla saavutetaan erittäin nopea reagointinopeus.

Asennus

Poljinkampi irroitetaan ja EASY -polkutunnistin painetaan varovasti keskiöhokin "väkäsiin" niin että anturi ei pääse pyörimään akselin mukana, mutta anturin keskiosa pyörii akselin pyöriessä. Poljinkampi asennetaan takaisin paikoilleen.

Huom. EASY -polkuanturi tarvitsee vähintään 7mm vapaata tilaa poljinkeskiön ja poljinkammen väliin. Muuten kampi painaa anturia lyttyyn ja anturi ei toimi ja voi hajota.







Iso-pas.jpg

ISO: Perusmallin PAS sopii suurimpaan osaan pyöristä, mutta se ei sovi "erikoiskeskiöihin", kuten Hollowtech II, GXP, PF yms., sillä poljinkammen ja keskiön välissä ei ole tyhjää tilaa tunnistinta / magneettikiekkoa varten. Tällaisiin keskiöihin on saatavana ns. ISO -polkuanturia, jonka magneettikiekko kiinnitetään yleensä liimaamalla suoraan poljinkampeen. Anturi on erillinen osa ja se kiinnitetään esim. keskiöstä lähtevään pystyputkeen tai takahaarukan putkeen mukana tulevalla  2-puolisella teipillä+nippusiteillä. LCD -näytöillä varustetuissa sarjoissa on mahdollisuus kytkeä päälle momenttitunnistimen imitointi, jolloin polkuanturi toimii samaan tapaan kuin joissain sähköpyörissä käytetty ns. momenttitunnistin . Myös kaikkien polkuantureiden reagointinopeutta voidaan säätää LCD -näytöllä varustetuissa GC sarjoissa.




LCD -näytöillä varustetuissa sarjoissa on mahdollisuus kytkeä päälle momenttitunnistimen imitointi, jolloin polkuanturi toimii samaan tapaan kuin joissain sähköpyörissä käytetty ns. momenttitunnistin . Myös kaikkien polkuantureiden reagointinopeutta voidaan säätää LCD -näytöllä varustetuissa GC sarjoissa.