Sähköpyörän hankinnassa on kasvavissa määrin vaihtoehtoja, joka voi olla hyvä asia, mutta voi samalla myös tehdä hankintapäätöksestä hankalaa...


Sähköpyörän hankinta on usein isohko taloudellinen sijoitus, joten ei kannata ostaa sikaa säkissä. Sähköpyörän käyttökustannukset ovat yleensä alhaiset, mutta ostohetkellä pihistely voi  myöhemmin kostautua ja tulla kalliiksi, jolloin sekä käyttökustannukset että verenpaineet voivat nousta korkealle.

On monia asioita, jotka voivat mietityttää etenkin jos aiempaa kokemusta sähköpyöräilystä ei ole. On myös asioita, joita ei välttämättä hoksaa ottaa huomioon. Tietyt asiat kuitenkin kannattaa huomioida ennen ostopäätöksen tekemistä, sillä todennäköisesti säästät rahaa, aikaa, ympäristöä sekä hermojasi, kun mietit hieman etukäteen millaisen sähköpyörän tarvitset, mitä ominaisuuksia siihen haluat, paljonko olet valmis siihen sijoittamaan ja mistä ja/tai miten sähköpyörän hankit.

Kuinka siis varmistaa, että hankinta on itselle ja omaan käyttötarkoitukseen paras mahdollinen, ja sähköpyörän hankintaan käytettävä raha tulee käytettyä parhaalla mahdollisella tavalla ja siten, että hankinta on mahdollisimman hyvä ja pitkäikäinen?


Perusasioita, joita yleensä pohditaan / kannattaa pohtia sähköpyörää hankittaessa:

Pyörän malli:
-Minkälainen pyörä ja runkomalli sähköpyörässä olisi sopiva omaan käyttöön?
-Mitä ominaisuuksia ja varusteita pyörässä tulisi olla?

Moottori:
-Olisiko etumoottorilla varustettu sähköpyörä paras valinta omaan käyttötarpeeseeni?
-Vai olisikohan takamoottori kuitenkin parempi?
-Vai pitäisikö kuitenkin valita keskimoottorilla varustettu malli?  
-Miten tehokas moottori sähköpyörässä saa tai pitää olla?

Artikkeli eri moottorimalleista ja niiden välisistä eroista ja käyttötarkoituksista..

Akku:
-Minkäkokoisella akulla sähköpyörä kannattaisi hankkia? -Kuinka kauan akku kestää hyvänä ennenkuin se pitää uusia?  
-Millainen takuu akulla on?
-Onko hankittavaan sähköpyörään enää edes saatavana uutta akkua sitten kun alkuperäinen simahtaa?

Artikkeli, jossa käsitellään yleisesti sähköpyörän akkuja

Varaosat ja huoltaminen:

-Jos jotain menee rikki ja/tai sähköpyörä lakkaa toimimasta, niin kuuluuko korjaus takuuseen?
-Saako sähköpyörää korjattua, kuka korjauksen tekee ja kauanko siinä kestää?
-Jos korjaamiseen tarvitaan varaosia, mistä tiedän saako sähköpyörääni varaosia lainkaan?  
 


Valmis sähköpyörä vai tavallisen polkupyörän sähköistäminen

Pääasiassa sähköpyörän hankintaan on 2 eri tapaa. Voit joko ostaa valmiin tehdastekoisen sähköpyörän, tai vaihtoehtoisesti sähköistää oman jo olemassaoleva polkupyörän (Voit toki myös hankkia uuden tavallisen polkupyörän, ja sähköistää sen)

Molemmissa tavoissa on puolensa. Usein jo olemassaolevan polkupyörän sähköistäminen jälkikäteen on monin tavoin järkevin vaihtoehto...Muutenhan me möisimme pelkästään valmiita tehdastekoisia sähköpyöriä.

Tavallisen polkupyörän sähköistämisen etuina on mm:

-Voit sähköistää oman, jo olemassaolevan mieleisen polkupyöräsi
-Jos sinulla ei kuitenkaan ole valmiiksi mieleistä polkupyörää, valittavanasi on lähes loputon valikoima erilaisia polkupyöriä, joiden joukosta löytyy varmasti "se oikea"
-Voit valita ja vaikuttaa myös sähkökomponentteihin, kuten moottorin ja akun malliin ja tehoon. Näin saat varmasti juuri omiin tarpeisiisi ja budjettiisi sopivan sähköpyörän.
-Tyypillisesti polkupyörän sähköistäminen tulee n.20-50% edullisemmaksi, kuin vastaavanlaatuisen valmiin tehdastekoisen sähköpyörän hankinta
-Voit siirtää sähköistyksen myöhemmin toiseen pyörään halutessasi
-Tehdastekoisissa sähköpyörissä käytetään usein jotain juuri kyseiseen malliin suunniteltuja komponentteja, tai normaaleista poikkeavia käyttöjännitteitä, joka voi vaarantaa varaosien tai uuden sopivan akun saamisen tulevaisuudessa. Sähköistämällä tämä riski on huomattavasti pienempi, sillä usein sähköistyssarjoissa käytetään mm. vain muutamia eri käyttöjännitteitä, jolloin sinun ei tarvitse olla pelkästään yhden myyjän varassa esim. uutta akkua hankittaessa.

Miksi sähköistyssarjan hankkiminen Greencyclelta kannattaa:
-Kotimainen
-takuu
-varaosat
-huolto
-huolettavuus
-pitkäikäisyys


Mahdollisia ongelmia, jotka kannattaa huomioida ja selvittää jo etukäteen välttyäkseen niiltä:

  • Akun laatu ja käyttöikä
  • Varaosien ja huollon saatavuus sähköpyörään nyt ja tulevaisuudessa
  • Takuuajat

1.Akun laatu ja käyttöikä

Akku on sähköpyörän kallein yksittäinen komponentti, joten laadukkaaseen akkuun kannattaa satsata. Sähköpyörän akku on kokonaisuus, joka sisältää monia eri komponentteja, joilla on vaikutusta akun käyttöikään. Voisikin sanoa, että akku on juuri niin hyvä kuin sen heikoin lenkki. Siksi on tärkeää, että akku on kaikilta osiltaan laadukas. Heikkolaatuisimmat akut voivat kestää vain yhden ajokauden, kun taas kokonaisvaltaisesti laadukas akku kestää oikeinkäytettynä vuosikausia hyvänä. Ongelmana kuitenkin on, että markkinoilla on jatkuvasti enemmän ja enemmän heikkolaatuisilla / väärennetyillä komponenteilla kasattuja akkuja.

Kuluttajan on usein hankala tai mahdoton päätellä minkälaatuista akkua hän on ostamassa, eikä moni myyjäkään usein välttämättä tiedä akun todellista laatua. Usein monet akut ovat päällepäin samannäköisiä, mutta akun kuorien sisällä on suuria vaihteluita  komponenttien laadussa, joilla on merkittävä vaikutus akun käyttöikään.

Artikkeli sähköpyörien akuista sekä niiden laatuvaihteluista

Mitä kuluttaja sitten voi tehdä akun laadun varmistamiseksi?

Valitettavasti täysin vedenpitävästi akun kunnollisen laadun varmistamiseen kuluttajan keinot ovat kohtalaisen rajatut. Jotain on kuitenkin tehtävissä ja muutamia nyrkkisääntöjä kannattaa noudattaa:

1.Akussa käytettävät kennot. Myyjältä kannattaa kysyä kenen valmistajan kennoilla, ja mielellään millä kennomallilla kyseinen akku on varustettu. Etenkin ellei näitä tietoja erikseen ilmoiteta, on asia ehdottomasti syytä varmistaa. Mikäli myyjä ei osaa / halua vastata, tulisi hälytyskellojen soida. Akussa tulisi ehdottomasti olla aidot tunnetun merkkivalmistajan kennot. Ongelmana on kuitenkin varmistaa, että akku todellakin sisältää aidosti semmoiset kennot kuin luvataan.

2. Akun takuu. Jos haluaa varmistaa ettei osta ainakaan sitä kaikista heikkolaatuisinta akkua jonka todennäköisesti joutuu uusimaan seuraavaksi pyöräilykaudeksi (mikäli vastaavaa akkua on sitten vielä saatavana), niin yhtenä hyvänä, muttei minään ehdottoman varmana nyrkkisääntönä voi pitää akun takuuaikaa:
 
6kk takuu = Ehdoton ei! Komponentit lähes varmasti heikkolaatuisia ja akun käyttöikä lyhyt.  

12kk takuu = Harkitsemisen arvoinen. Mikäli myyjä on luotettava ja toiminut (EU:n alueella) jo pidempään, niin silloin myyjä on oletettavasti vielä vuodenkin päästä toiminnassa ja voi auttaa takuuasioissa ja/tai uuden akun hankinnassa 

24kk takuu = Hyvä. Jos myyjä on pitkään toiminut, luotettava ja oletettavasti vielä 2 vuoden päästä toiminnassa (EU:n alueella), voi kuluttaja olla kohtalaisen luottavainen, että akku ei ainakaan ihan sieltä huonoimmasta päästä ole ja saa tarvittaessa apua tulevaisuudessakin.

3. Akun muut komponentit. Kannattaa myös kysyä mm. millaisia ominaisuuksia akun suojapiirissä on. Voi myös vaikkapa kysäistä että millä jännitealueella akku toimii (ihan vaikka vaan myyjän tietämystä / ammattitaitoa testatakseen)  

4. Hinta. Etenkin akuissa pätee sanonta, että halvalla ei saa hyvää. Erityisen edullinen akku on syytä jättää ostamatta, sillä todennäköisimmin akun joutuu uusimaan suht. nopeasti ja jo parin tällaisen akun uusiminen tulee yleensä kalliimmaksi kuin sijoittaminen kerralla kunnolliseen akkuun. Epäilyttävän edullinen akku lähes täysin varmasti on heikkolaatuinen. 

Merkkivalmistajien laatutestit läpäisseet A-luokan kennot maksavat tehtaalta lähtiessään tietyn summan, ja yleensä ne kulkevat joidenkin välikäsien kautta, ennenkuin lopulta päätyvät varsinaisen akkuvalmistajan luokse.

Jos esim. ollaan ostamassa 36 volttista ja n.12 Ampeeritunnin akkua (36V, 12Ah), on akussa yhteensä kennojen mallista (tai tarkemmin sanottuna kennon kapasiteetista) riippuen noin 40 yksittäistä litiumkennoa. Jos koko tällaisen 36V 12Ah akun hinta on vaikkapa 250e, niin yhden kennon hinnaksi jäisi suunnilleen 6.25€. Tällä rahalla saa kyllä ostettua laadukkaan merkkivalmistajan A-luokan kennon. Tähän 250e kokonaishintaan ei kuitenkaan vielä sisälly akun muita komponentteja ja kuluja, kuten suojapiiriä, akun kuoria, lukkoa, telinettä, laturia, kymmeniä johdonpätkiä, liittimiä, kennojen pidikkeitä, kutistesukkaa/muovia, akun kasaamiseen tarvittavan työläisen palkkakustannuksia, rahtikuluja, kohdemaan tullimaksuja yms yms.

On siis jokseenkin varmaa, että jostain on väkisinkin tingitty, jotta hinta on saatu näin alhaiseksi! On tietenkin erinomaisen hyvä asia, jos sähköpyörien akkujen kuluttajahinnat tulevat alaspäin (niinkuin ne ovat viimevuosina tulleetkin), mutta sähköpyörien akkujen osalta tämä valitettavasti usein on tapahtunut etenkin akun kennojen laadun kustannuksella. (Ja yleisestikin väärennettyjen / merkkivalmistajien B-luokan kennojen määrän on havaittu kasvaneen muissakin litiumkennoja käyttävissä laitteissa) 


2.Varaosien ja huollon saatavuus sähköpyörään nyt ja tulevaisuudessa

Etenkin edullisimpiin sähköpyöriin ei välttämättä ole tarjolla varaosia lainkaan, jolloin jonkin komponentin pettäessä pahimmassa tapauksessa koko sähköpyörä voi muuttua käyttökelvottomaksi. Kannattaa siis selvittää jo ennen sähköpyörän hankintapäätöstä, että onko varaosia saatavilla ylipäätään lainkaan, ja onhan niitä saatavilla myös tulevaisuudessa. Kannattaa myös selvittää etenkin sähköosien osalta huolto/korjausmahdollisuus tarvittaessa.

Esimerkiksi marketista ostettuun sähköpyörään ei välttämättä saa varaosia lainkaan. Mitä pidempi aika kuluu, sen epätodennäköisempää varaosien saaminen on.

Marketit, tai vaikkapa tavalliset pyöräkorjaamot eivät yleensä osaa, eivätkä ilman varaosia edes pysty korjaamaan viallista sähköpyörää. Itse pyörän osalta varaosien ja huollon saaminen ei yleensä ole ongelma, sillä niihin varaosia on saatavilla ja huolto voidaan tehdä tavallisessa pyöräliikkeessä / korjaamossa.

Valmiiden tehdastekoisten sähköpyörien osalta uusien sähkökomponenttien ja huollon saaminen tarvittaessa voi kuitenkin usein muodostua ongelmaksi.


 
3.Takuuajat

-Sähköpyörän eri komponenteilla voi olla erilaiset takuuajat. Selvitä mitä takuu kattaa ja kuinka pitkä minkäkin komponentin takuuaika on. Tyypillisesti pyörän rungolla, pyörän komponenteilla, moottorilla ja akulla on omat takuuaikansa. Etenkin sähköosien osalta takuuajat kannattaa selvittää.



-Minkätyyppinen pyörä: Mieti mikä itselläsi tulee olemaan sähköpyörän pääasiallinen käyttötarkoitus. Jos vaikkapa ajat suurimman osan ajasta asfaltoituja ja suhteellisen hyväkuntoisia pyöräteitä, ja / tai liikut paljon kaupunkialueella, ei kannata katsella täysjousitettua maastopyörää. Tai jos tiedät että tulet ajamaan monipuolisesti erilaisissa maastoissa ja olosuhteissa, kannattaa harkita esimerkiksi jotain hybridipyörää, jolla on hyvä ajaa niin päällystetyillä kuin päällystämättömilläkin teillä.   

-Pyörän runkokoko, malli ja ominaisuudet: Aloita kokeilemalla / valitsemalla pyörä, joka on kooltaan, rungoltaan ja muilta osin sinulle sopiva ja mieleinen. Jos pyörän runko ei ole lainkaan sopivankokoinen, tai ei tunnu jostain muusta syystä hyvälle, ei hyvätkään sähköosat korjaa tilannetta.

-Valitse moottori käyttötarpeen mukaan:
-Valitse akkumalli, joka sopii pyörään fyysisesti ja ulkonäöllisesti parhaiten?

-Akun koko/kapasiteetti (Ilmoitetaan yleensä lukuina Ah tai Wh): Akun kapasiteetti (eli siis akun kyky varastoida energiaa, joka määrittää sähköpyörän toimintasäteen) kannattaa aina ylimitoittaa reilusti yli oman päivittäisen ajomatkan. Usein pienimmilläkin akuilla kyllä ajaisi päivän tarvittavat ajot, ainakin akun ollessa uudehko. Pieni ja edullinen akku ei kuitenkaan ole järkevin eikä pidemmänpäälle edullisinkaan vaihtoehto.     
    Pieni akku rasittuu käytön aikana isoa akkua enemmän, joka lyhentää akun käyttöikää ja pieni akku rupeaa menettämään varauskykyään selvästi isoa nopeammin. Mitään nykyaikaista Litiumakkua ei myöskään ole järkevää käyttää niin, että se ajetaan aina tyhjäksi, ja ladataan sitten aina täyteen. Tällainen akun käyttötapa lyhentää merkittävästi akun käyttöikää. Lähes poikkeuksetta pienikokoinen akku joudutaan uusimaan selvästi useammin kuin "tarpeettoman" iso akku. Iso akku maksaa itsensä takaisin ja tulee pidemmällä tähtäimellä edullisemmaksi kuin pieni. Samalla akkujen kierrätystarve ja ympäristövaikutukset pienenevät. Lue lisää sähköpyörän akuista, niiden ominaisuuksista ja oikeanlaisesta käyttämisestä...
    

Hyvän ajettavuuden ja mahdollisimman pitkän käyttöiän varmistamiseksi kannattaa pyrkiä valitsemaan laadukkailla osilla varustettu malli. Laadun varmistaminen voi kuitenkin olla kuluttajalle hankalaa. Iso hintalappu ei aina ole tae hyvästä laadusta. Poikkeuksellisen/epäilyttävän pieni hintalappu sensijaan paljastaa lähes varmasti sen, että laadusta on tingitty. Huono laatu tulee pidemmänpäälle usein lopulta kalliimmaksi, sekä todennäköisesti aiheuttaa ylimääräistä vaivaa ja tuskastumista. Kuluttaja voi esimerkiksi etsia jo kyseisen tuotteen ostaneiden käyttökokemuksia netistä ja/tai sosiaalisesta mediasta. Lisäksi ennen ostopäätöstä myyjältä kannattaa varmistaa että onko kaikkia mahdollisia varaosia saatavilla varmasti myös vuosien päästä, sekä onko kuluvat osat vaihdettavissa tarvittaessa, ja tarjoaako myyjä huoltopalvelua tarvittaessa. Alla vertaillaan suoravetoisen ja alennusvaihteellisen sähkömoottorin välisiä eroja sähköpyörässä käytettävyyden kannalta.